Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Välbehövlig slöjkritik

Ledarkrönika: Naturligtvis måste slöjan kunna problematiseras utan anklagelser om islamofobi.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Häromveckan grep iranska myndigheter åtta personer för ”icke-islamskt beteende”. Frihetsberövningarna var en del av den så kallade operationen Spider II. Måltavlorna har varit iranska ungdomar som lagt ut selfies på Instagram, sminkörer, frisörer och modeller. Totalt har 170 personer fängslats under insatsen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Gemensamt för många av de unga iranska kvinnor som arresterats är att de inte burit sjal, eller hijab som det heter, på sig på bilderna de lagt upp på nätet. Elham Arab, en känd ung iransk kvinna, tvingades att på iransk TV be om ursäkt för sina Instagrambilder.

För många unga iranier symboliserar hijaben ett förtryck. Det är därför protestkampanjer som "My Stealthy Freedom" engagerar så många unga iranska kvinnor. Genom att lägga upp bilder på sig själva utan hijab tar de unga kvinnorna tillbaka makten över sina egna kroppar. 

Men någon förståelse för kritiken mot hijab verkar inte alltid finnas i Sverige. I rapporten European Islamophobia Report granskas muslimhatet i Europa. Aroma Abrashi, Åke Sander och Göran Larsson, tre akademiker verksamma vid Göteborgs universitet, har skrivit om islamofobin i Sverige.

I granskningen beskrivs attentat mot flyktinganläggningar, dödshot mot imamer och diskriminering av muslimer på arbetsmarknaden. Det är allvarliga frågor. Sverige ska vara ett tryggt land för människor oavsett bakgrund eller tro. I en kronologi över vad rapportförfattarna anser vara islamofobi nämns bland annat debatten om H&M:s hijabbärande modeller.

Gulan Avci, ordförande för Liberala Kvinnor, lyfts fram för att hon kritiserade att klädföretaget bidrog till att normalisera slöjan. Denna omständighet kommenteras inte på något sätt av rapportförfattarna. Istället nämns alltså Gulan Avci bland sammanfattningar kring vedervärdiga dödshot mot muslimer och bombhot mot moskéer. Syftet går inte att tolka på något annat sätt än att  hennes kritik mot slöjan anses vara rasistiskt och islamofobisk.

Det är trams. Avci har aldrig uttryckt sig rasistiskt eller nedsättande mot muslimer. Vad hon kritiserat är ett plagg som i stora delar av världen tvingas på kvinnor. Många i Sverige har själva flytt från samhällen där slöjan varit ett förtryckande maktmedel i vardagen. Det kan ha varit på grund av starka patriarkala normer eller som i Irans fall: För att regimen gjort det till lag. 

Naturligtvis måste slöjan kunna problematiseras utan anklagelser om islamofobi. Eller är unga kvinnor i Iran, som slåss för makten över sina egna kroppar, också islamofober?