De nya busstoppen på Västanvindsvägen blev inte bra, konstaterar politikerna och planerar nu för att riva dem och bygga den gamla sortens hållplatser igen.
De nya busstoppen på Västanvindsvägen blev inte bra, konstaterar politikerna och planerar nu för att riva dem och bygga den gamla sortens hållplatser igen. Bild: Lasse Edwartz

Utskällda busstoppen på Västanvindsvägen ska bort

De utskällda busshållplatserna på Västanvindsvägen ska bort. De ställer helt enkelt till med mer problem än de gör nytta. Det ska heller inte byggas några fler sådana busstopp någon annanstans i Uddevalla, lovar samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Mikael Staxäng (M).

ANNONS
|

Förra året byggdes tre nya busstopp på Västanvindsvägen. Modellen kallas kollektivtrafiklägen och innebär att bussen stannar mitt på gatan för att släppa på och av passagerare i stället för att svänga åt sidan in på en avskild bussficka.

Tanken var att öka trafiksäkerheten och få ner de höga hastigheterna på Västanvindsvägen.

Men, verkligheten blev en annan. Bilister trängde sig förbi bussar som släppte på och av passagerare och fotgängare och cyklister syntes dåligt och var nära att bli överkörda. Räddningspersonal klagade på att de hade svårt att ta sig fram snabbt till olycksplatser.

LÄS MER:Efter massiva kritiken: Nya busstoppen kan komma att skrotas

Förvaltningen hade delegation på att utforma och införa busstoppen. När den massiva kritiken mot nymodigheterna nådde politikerna i den nya nämnden beslutades att det skulle göras en utredning av en oberoende konsult. Målet med utredningen var, enligt Mikael Staxäng, att skaffa ett bredare underlag för beslut.

ANNONS

Stoppen ska bort

Nu är utredningen klar och nämndens högsta ledning har fått en muntlig föredragning.

- Undersökningens slutsats var att man kunde göra smärre åtgärder för tillgängligheten men ändå behålla busstoppen. Det vill inte majoriteten, säger Mikael Staxäng.

- Vi kommer att fullfölja vår linje och återställa Västanvindsvägen till så som den var förut. Vi ska inte ha busshållplatser av den nya formen utan det ska vara den förutvarande typen av hållplatser. Vi tillåter inga fler av den nya formen i kommunen.

Mikael Staxäng konstaterar också att Västanvindsvägen har blivit en genomfartsled, men att utredningen visar på en viss minskning av trafiken.

- Det betyder dock inte att folk slutar att köra bil. De väljer bara andra vägar och kör på andra ställen.

Utredningen ska behandlas av samhällsbyggnadsnämnden på nästa möte den 16 maj.

ANNONS