Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anette Hellgren, klubbordförande Unionen och Cecilia Fahlberg, förbundsordförande Unionen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Unionen och Ledarna begär Saab i konkurs

Fackförbunden Unionen och Ledarna kommer i dag att lämna in en konkursansökan för Saab Automobil.

Fackförbunden Unionen och Ledarna lämnar i dag, måndag, in en konkursansökan för Saab Automobile, skriver de båda i varsitt pressmeddelande. Orsaken är att löntagarna fortfarande inte har fått någon lön.

– Konkursansökan är det medel som står till buds för att säkerställa att medlemmarna inte blir utan de pengar de har rätt till. Men det är viktigt att poängtera att en konkursansökan inte på något sätt hindrar eventuella ekonomiska lösningar som kan komma, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.

– De har kommit in med kartongerna här och nu ska konkursdomaren hit och titta på dem, säger Ingrid Lund, registrator på Vänersborgs tingsrätt, till TT.

900 ansökningar
Det handlar om totalt 900 konkursansökningar som nu ska registreras som enskilda mål i rätten.

Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg uppger i pressmeddelandet att "konkursansökan inte på något sätt hindrar eventuella ekonomiska lösningar som kan komma".

"Kommer pengar in på medlemmarnas lönekonton dras ansökan tillbaka", säger hon.
Detsamma gäller om hovrätten ändrar på tingsrättens beslut om rekonstruktion.
"Unionen kommer att medverka till att en eventuell prövning av tingsrättens dom kan ske före konkursansökan", säger Fahlberg i pressmeddelandet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Chefsorganisationen Ledarna lämnar alltså in en konkursansökan trots att det under dagen kommit positiva nyheter från Saab.

– Vi hoppas naturligtvis för våra medarbetares skull att Saab kan ha en framtid, men den bedömningen tar vi inte med här utan här handlar det om att driva in en lönefordran. Våra medlemmar har varit utan löner i 17 dagar den här gången, säger Annika Elias, ordförande för Ledarna.

– Det har gått så lång tid att vi är tvingade att agera utifrån de fullmakter som vi fått från medlemmarna på Saab, säger Ledarnas ordförande Thomas Haglund, och berättar att uteblivna löner är skälet till att de lämnade in en konkursansökan för Saab Automobile.
– Ifall lönerna betalas ut drar vi tillbaka konkursansökan omedelbums, säger Thomas Haglund.

Enligt Annika Elias brukar Ledarna i vanliga fall vara snabbare med att begära företag i konkurs när de inte kan betala lönerna.

– Nu har vi väntat lite längre än vad vi brukar, men annars är det ju så här vi hanterar sådana här frågor.

Sätta press
TT: Är det här ett sätt att sätta press på företaget?
– Vi hoppas ju inte på att företaget ska gå i konkurs. Det gör vi ju inte. Men vi gör inte det här för att sätta press. Betalas lönerna ut inom kort kommer konkursansökan att dras tillbaka, säger Elias.

Om tingsrätten tar ett snabbt beslut om att försätta Saab i konkurs kommer hovrätten att släppa frågan om prövningstillstånd för företagets begäran om rekonstruktion, enligt tidigare uppgifter till TT.

Hinner hovrätten först med sitt beslut, och beviljar prövningstillstånd samt rekonstruktion, så måste fackens begäran om konkurs läggas vilande i väntan på att rekonstruktionen är klar, enligt lagman Mikael Mellqvist. Han jobbade tidigare på justitiedepartementet och var en av dem som var med och skrev lagen om företagsrekonstruktion.

Inga löner
Unionen valde att lämna in konkursansökan mot Saab eftersom biltillverkaren inte har betalat ut löner.

– Det är grundproblemet. Det här är en väldigt svår situation och inget som Unionens medlemmar ökar, men det är nödvändigt att vidta den här åtgärder för att säkerställa medlemmarnas pengar, säger förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

TT: Vad händer nu?
– Vi räknar med att det här är en process som kommer att tre–fem veckor. Det är alltså fortfarande en lång tid innan medlemmarna kan se pengar på sina konton.

Cecilia Fahlberg säger också att Unionen har hört talats om att Saab ska begära en ny prövning i hovrätten när det gäller rekonstruktionen som fick nobben i tingsrätten.

– Om en sådan beviljas kommer vi att medverka till uppskov med konkursansökan, säger Cecilia Fahlberg.

Tre bolag
Fackförbunden Unionens och Ledarnas konkursansökan gäller för tre bolag. Unionen begär Saab Automobile, Saab Powertrain och Saab Tools i konkurs.
Ledarna, som inte har medlemmar på de andra bolagen, begär endast Saab Automobile i konkurs.

Sorg bland anställda
Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg var i Trollhättan i fredags och träffade närmare 500 medlemmar i olika möten.

– Jag började varje möte med att berätta att på måndag kommer Unionen att lämna in en konkursansökan mot Saab, säger hon.

TT: Vilka var reaktionerna?
– Det fanns känslor av en stor sorg hos de anställda över att ha behövt hamna i den situationen. Det finns de som undrar om man inte kan vänta, det finns de som säger att vi inte kan vänta längre för att läget är så pressat, säger Fahlberg och fortsätter:

– Jag hörde om någon som inte hade råd att köpa bensin för att ta sig till jobbet trots att han har arbetsskyldighet.

Hon beskriver medlemmarna som "glada, lojala och stolta" över sitt företag.

Metall inväntar
Om inget avgörande händer med löner eller på annat sätt väntas fler anställda begära Saab Automobile i konkurs.
– Vi har mandat att invänta några dagar, men det blir i alla fall inte en vecka innan vi också går vidare med en konkursbegäran, säger IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic till TT.

Saab hoppas på rekonstruktion
– Vi förstår att facken måste agera som de anser är bäst för sina medlemmar, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.

Saabs hopp står nu till att få igenom en rekonstruktion och att konkursansökningarna då blir vilande.

I sista stund, tio i fyra på måndagseftermiddagen, lämnade Saab Automobile in överklagan till Vänersborgs tingsrätt.


TT: Beskedet om konkursansökan kom kort efter att ni berättat om ett överbryggningslån som är på gång. Är ni besvikna över att inte facken väntade in prövningen i hovrätten?
– Jag har inga synpunkter på det. Facken måste agera som de anser är bäst för sina medlemmar, understryker Gunilla Gustavs.

Riksgälden gått i borgen
Staten har genom Riksgälden gått i borgen för Europeiska investeringsbankens lån till Saab och har säkerheter i Saab för lånen man gått i borgen för.

Oavsett om Saab försätts i konkurs, blir föremål för en rekonstruktion eller fortsätter verksamheten så har Riksgälden panter som gör att man klarar sig bra, enligt tidigare uppgifter från Riksgäldens chef Bo Lundgren.

Kan ta sex veckor
Det är bara om bolaget medger konkurs eller lämnar in en egen ansökan som ett konkursbeslut kan gå snabbt. Annars måste det först hållas en konkursförhandling och den kan dröja upp till sex veckor. Behövs det mer än en förhandling dröjer det ännu längre innan tingsrätten kan besluta om konkurs.

– Tingsrätten ska först registrera alla ansökningar och sedan skicka dem till Saab tillsammans med en kallelse till konkursförhandling som ska hållas inom två veckor eller om det finns särskilda skäl inom sex veckor, säger advokat Hans Elliot som har lång erfarenhet som konkursförvaltare.

Först när det finns beslut om konkurs träder den statliga lönegarantin in.

– Jag tolkar konkursansansökningarna främst som ett led i det taktiska spelet och ett sätt att säkra sina positioner om det skulle gå åt helsefyr. Slaget för Saabs vidkommande är alltså ännu inte förlorat, säger advokat Hans Elliot.

Muller i Frankfurt
Saabs vd Victor Muller har anlänt till Frankfurt där den internationella bilsalongen smygstartar i dag. Han har ett sedan tidigare inplanerat möte med styrelsen för Clepa, den europeiska branschorganisationen för underleverantörer.

– Han kommer hit för att berätta hur Saab ska betala sina skulder till oss och hur han ska få fart på Saab, säger Clepas vd Lars Holmqvist till TT strax före mötet.

Holmqvist konstaterar att en konkurs inte är önskvärd för leverantörerna.

– De enda som gagnas av det är de anställda. Samtidigt har jag djup förståelse för att de agerar med tanke på att det gått över 14 dagar sedan de skulle ha fått lön, säger han.

Ingenjörer avvaktar
Att fackförbunden Unionen och Ledarna under måndagen meddelade att de ska lämna in konkursansökan mot Saab Automobile förändrar inte situationen för fackföreningen Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer.

Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer, som har medlemmar på både Saab Automobile och Saab Powertrain, fortsätter att avvakta.

– Vår lönefordran delgavs företagen för en och en halv vecka sedan. Tre veckor efter det är det maximala som vi kan vänta, om det inte hänt något innan dess, säger Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer på Saab.

– Annars diskuterar vi det dag för dag och fattar beslut efter hur situationen utvecklas, säger Per Bränneby.

Saab hoppas på 70 miljoner euro

Konkursansökningarna lämnades in till tingsrätten trots att Saab informerat om att bolaget har ett överbryggningslån på gång.

Utformningen av lånet är en specialkonstruktion för att Saab snabbt ska få loss pengar och kunna visa att man har pengar för att klara en rekonstruktion.

– Det är halvkrångligt, konstaterar Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab.

Youngman bidrar med pengarna via en bank. Säkerheten för lånet är rättigheter till plattformen Phoenix som Saab planerar att bygga sin nya 9-3 på och som bolaget också tänkt tjäna pengar på genom att sälja till andra.

I praktiken blir pengarna ett förskott på de 245 miljoner euro som Youngman och Pang Da ska satsa i Swedish Automobile om de får alla nödvändiga godkännanden.

– Men vi ger inte bort rättigheterna till Phoenix, utan vi använder Phoenix som säkerhet för att få ut ett brygglån. När vi har betalat tillbaka så har Youngman inga anspråk på rättigheterna längre, utan då börjar vi på ny kula med rättighetsförhandlingarna, säger Anna Petre.

Förhoppningen är att Saab ska kunna få pengarna, 70 miljoner euro, inom någon vecka.

Metall: Rekonstruktion snabbare
På IF Metall centralt tycker förbundsordförande Stefan Löfven att det är för tidigt att säga hur medlemmarna kommer att påverkas av att Unionen och Ledarna nu ansökt om att försätta Saab i konkurs.

– Men vår hållning är att den processen som är igång med ett överklagande av tingsrättens nej till en rekonstruktion måste bli klar betydligt snabbare än en konkursprövning, säger Löfven till TT.

Medlemmarna är därför beredda att invänta besked.
– Pengarna till medlemmarna skulle komma betydligt snabbare vid en rekonstruktion än vid en konkurs där processen med förhandlingar tar flera veckor.

Löfven anser att Saab har "ett starkt case" när de kinesiska ägarna får ingå i underlaget som lämnas in med överklagan till hovrätten.

– Det är allvar och konkreta planer bakom det här med kinesiskt ägande, säger Löfven.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.