Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ung arbetslös typisk användare

Den flitigaste användaren av sociala medier är en arbetslös, ung kvinna som bor i en västsvensk stad och sympatiserar med vänsterpartiet.

Så skulle man kunna sammanfatta en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Göteborgs-Posten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tusen personer har tillfrågats om hur mycket tid de lägger ned på sociala medier som bloggar, twitter och facebook.

Resultatet: Över hälften av de tillfrågade ägnar ingen som helst tid åt sociala medier.

Men det är stora skillnader mellan gammal och ung.

Pensionärer ägnar sig inte alls, eller mycket litet, åt sociala medier. De tittar desto mer på tv.

En tredjedel av de unga lägger inte heller ned någon tid alls, eller ganska litet tid, på sociala medier. Lika stor andel av ungdomarna lägger ner minst sex timmar i veckan, var femte över tjugo timmar.

Ålder är alltså avgörande för hur mycket vi använder sociala medier. Ingen överraskning, kanske. Som i varje revolution är det ungdomen som går i bräschen.

Övriga faktorer som mätts i undersökningen väger mindre tungt men vissa skillnader kan ändå skönjas:

• Mellan män och kvinnor finns inga stora skillnader.

• Mellan arbetare, tjänstemän och företagare finns inte heller några större skillnader. Däremot är användandet av sociala medier större bland arbetslösa. Bland dem ägnar sig mer än en tredjedel åt sociala medier under minst sex timmar i veckan. Möjligen finns det i den gruppen också en övervikt unga.

• Vissa skillnader kan ses mellan olika regioner i landet. Västsvenskar är exempelvis något flitigare användare av sociala medier än andra. Mellan Göteborg och Stockholm finns just ingen skillnad.

• När det gäller partisympatier är de borgerliga, med kristdemokrater och centerpartister i spetsen, mest främmande för att använda sociala medier medan vänster- och miljöpartister är de flitigaste.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.