Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Twittrare kan vinnavalet 2014

I sociala medier möts politiker och väljare. Det kommer att få stor betydelse nästa år.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

En demokratisk revolution. Så skulle man kunna se de sociala medierna. Det kanske låter högtravande men sanningen är att Facebook och kanske i ännu högre utsträckning Twitter har kortat avståndet avsevärt mellan medborgarna av de som är valda att representera oss i beslutande församlingar. 2014 har också goda möjligheter att bli året då det offentliga politiska samtalet där alla är inbjudna att delta, på allvar slår igenom i Sverige. Inte minst eftersom riksdagspartierna är rörande överens om att sociala medier kommer att spela större roll än någonsin i valrörelsen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kritiken mot Twitter har länge varit att det är en ankdamm. En arena för i huvudsak politiker, journalister och professionella åsiktsmaskiner av olika slag. Det finns fog för den kritiken. Likaså har de som hävdat att det stundtals råder ett oacceptabelt hårt tonläge och en obehaglig mobbmentalitet helt rätt. Det förekommer tyvärr att människor jagar i flock på sociala medier och hetsar bakom sina tangentbord. Men bara för att vissa saker är mindre trevliga betyder det inte att man bör kasta ut barnet med badvattnet. Speciellt som Twitter håller på att förändras.

I dag håller tyckareliten på att blandas upp men en hel del ”vanliga” människor. Nästan 20 procent av svenskarna använder mikrobloggen, vilket är en fördubbling jämfört med för två år sedan. Och det är framförallt för dessa ”vanliga människor” som Twitter kan göra skillnad eftersom det plötsligt är möjligt att ställa stadsdelspolitiker, riksdagsmän och till och med partiledare till svars i realtid, utan att man behöver ta omvägen via traditionella medier eller partifunktionärer. Det är som att besöka en valstuga hemma i soffan.

Även många göteborgspolitiker finns på Twitter. Till exempel kommunalråden Anna Johansson (S), Helene Odenjung (FP), Jonas Ransgård (M) och David Lega (KD). Vägvalets Theo Papaioannou och Daniel Bernmar (V) ordförande i SDN Örgryte-Härlanda, är andra flitiga twittrare.

Det borde vara fler. Enligt Brit Stakston, mediestrateg på JMW och expert på sociala medier, har de folkvalda allt att tjäna på att finnas tillgängliga och ta aktuella debatter med väljarna. Gör de det uppstår en vinn-vinn-situation eftersom människor därmed får en klarare bild av vilka de är.

Det är inte helt omöjligt att den sida som lyckas få störts genomslag på nätet och är bäst på att kommunicera öppet med väljarkåren är de som vinner valet.