Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Två guldägg till Göteborg

Reklambyråerna Goss och Forsman & Bodenfors vann varsitt guldägg när reklambranschen på torsdagskvällen tävlade om 13 guldägg i lika många klasser.

Goss tog hem sitt guldägg i klassen direktreklam tillsammans med uppdragsgivaren Sportspec, som i en kampanj erbjöd bilister som fått p-böter att förvandla bötessumman till ett rabattbelopp på en cykel. Informationen placerades bredvid parkeringsboten på vindrutan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Forsman & Bodenfors, som förra året blev helt utan guldägg, hade i år fått 15 nomineringar och vann i går kväll ett guldägg, sex silverägg och ett antal diplom.

Guldägget fick man i PR-klassen för kampanjen "Dear Steve Jobs" för Sveriges Television, där SVT Play uppmanade tittare att bidra till att Apples vd Steve Jobs snabbare skulle godkänna den nya applikationen till Iphone.

Ytterligare tre silverägg gick till Göteborg. Byrån CP+B Europe fick två tillsammans med uppdragsgivaren SAS Sverige och Jerlov Kommunikation ett med Volvia Försäkringar som uppdragsgivare.

Mest belönade byrå blev DDB Stockholm, som fick tre guldägg och fem silverägg av totalt 18 nomineringar.

Bland uppdragsgivarna höll sig Riksgälden bäst framme med två guldägg tillsammans med byrån Storåkers McCann.

Guldäggen delades ut på den årliga galan som på torsdagskvällens hölls på Nacka Factory.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.