Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Två blir en – förstås

Det fanns egentligen bara en väg att gå. STCC och TTA blir ett. Och det blir TTA-bilarna som kommer att stå på banan i den största klassen.

TTA och STCC har efter avslutade säsonger tillsammans konstaterat det alla visste redan från början. Sverige klarar bara en racingserie på hög nivå. Efter förhandlingar mellan parterna och deras sponsorer är det klart att det, som förväntat, blir en enda serie nästa år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efter finalen i TTA konstaterade Polestars Christian Dahl att första säsongen gick ungefär som förväntat. Inget plus i kassan, en del barnsjukdomar, men den rättvisa i tävlandet som flera av förarna efterfrågat.

Efter finalen fanns ingen som ifrågasatte Fredrik Ekbloms TTA-seger, han hade varit den bästa föraren. Men diskussionerna kring Johan Kristofferssons STCC-vinst överskuggades till viss del av viktdiskussionerna. Hade det sett annorlunda ut om inte Rickard Rydell inte hade tvingats köra en tyngre bil än Kristoffersson? Ingen vet, men bara att diskussionen fanns visar att något behövde göras. För Johan Kristoffersson har gjort en fantastisk säsong och är värd sina titlar och är värd att slippa höra diskussioner om vad som egentligen avgjorde finalen.

Nu slipper vi de diskussionerna.

En serie med alla Sveriges bästa förare och med ett arrangemang av toppklass är precis vad om behövs efter en säsong präglad av ovisshet och söndring. Och med en utveckling av reglementet och införandet av märkesspecifika motorer ser man till att hålla kvar biltillverkarna intresse, vilket förstås är en förutsättning för att svensk racing skall ha en chans att överleva ekonomiskt.

Och eftersom STCC har visat att de är betydligt mer rutinerade än TTA-gänget när det gäller att fixa storslagna arrangemang som drar publik ser det ut att kunna bli en riktigt kul racingsäsong 2013.

Klokt drag av båda organisationerna att se till att komma överens och att se till att utnyttja det bästa hos varje serie. För teamens, förarnas, men framför allt för publikens skull.

Det behöver svensk racing.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.