Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tusentals i tågstopp på söndagen

Trafiken på Västra stambanan kom igång vid 22.30-tiden på söndagskvällen, men det blir förseningar och störningar resten av söndagsdygnet.

Kontaktledningsfelet mellan Herrjunga och Alingsås är nu lagat men inte ett tåg i södra, och framför allt västra Sverige befann sig på söndagskvällen på rätt ställe, då trafiken äntligen kom igång igen efter kontaktledningsbrottet utanför Vårgårda.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Är det några tåg på rätt ställe så är det väl norr om Stockholm, säger Ann-Katrin Backlund på SJ:s pressjour som fick ett ovanligt stressigt arbetspass på söndagen. Hon fortsätter:

- Det här betyder att det blir fortsatta störningar och förseningar och i några fall får vi ersätta X2000 med vanliga lokdragna tåg. Vi hade ett sådant som lämnade Stockholm till Göteborg alldeles nyss.

All tågtrafik på Västra stambanan stod stilla mellan 13.15 och cirka 17.00 söndagseftermiddagen. Ett dubbelt X2000 med 539 passagerare ombord rev strax efter 13 ner en kontaktledning i Vårgårda. Tåget blev stående och även trafiken på det mötande spåret stod stilla medan arbetet pågick med att ta hand om kontaktledningen.

Passagerarna på det tåg som rev ner ledningen fick sitta på tåget ute på banan mellan 13.15 och 17.00, då de kunde evakueras.

- Vi kunde inte släppa ut dem där förrän vi tagit hand om kontaktledningen. Det är högspänning och vi kan inte ta några risker, säger Ann-Katrin Backlund.

Tågsetet blev cirka sex timmar försenat till Stockholm.

Stoppet ställde till kaos i tågtrafiken.

- Många tåg är drabbade, inte bara våra, säger Ann-Katrin Backlund.

SJ jagade ersättningsbussar, en process som blev tidsödande.

Många passagerare lämnades strandsatta.

- Vi åkte tåget från Stockholm 12.10 och kom till Herrljunga vid tvåtiden. Där fick vi veta att det skulle komma ersättningsbussar och hämta oss. De har inte kommit ännu, säger Orvar Moberg som ringde GP vid 16.30 och fortfarande var fast i Herrljunga tillsammans med – som han uppfattade det – tusen andra passagerare..

Han var kritisk till SJ:s sätt att sköta det hela.

- Att kontaktledningen ramlar ner kan SJ inte hjälpa, det är Banverkets dåliga underhåll. Men kunde de inte dirigera om tåget någon annan väg, undrade han.

- Det har inte varit lätt att få tag i bussar. Det behövs många, för det är många som reser en söndagseftermiddag, säger Ann-Katrin Backlund på SJ:s pressjour.

- Vi tar in så många bussar vi får tag i, men det är ju inte meningsfullt att ta dem för långt bort. Då tar det för lång tid att ta sig fram.

Vid 17-tiden meddelade Banverket att det var klart att släppa på trafik på "nerspåret", alltså spåret som i normala fall används för trafiken söderut.

- Vi har precis öppnat och den personal som har röjt så det är möjligt skall nu börja undersöka skadorna på kontaktledningen på det andra spåret, säger Anna Hansson på Banverket.

Några timmar senare beräknade Banverket att trafiken på båda spåren skulle komma igång strax före midnatt.

Men då var, som redan nämnts, i stort sett hela södra Sveriges bestånd av tåg på fel ställen i förhållande till var de skulle ha varit enligt tidtabell.

Ann-Katrin Backlund trodde ändå att trafiken skulle fungera efter tidtabell på måndagsmorgonen.

- Jag vet inte om vi gör det nu, men vi har förut kört tåg tomma för att ha personal och tåg på rätt ställe.

Hur passagerarna skall kompenseras kunde Ann-Katrin Backlund inte svara på på söndagskvällen.

- Jag rekommenderar alla drabbade att ta kontakt med kundtjänst.

Orsaken till att kontaktledningen revs ner är inte klarlagd.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.