Tingstadstunneln kan bli avgiftsbelagd.
Tingstadstunneln kan bli avgiftsbelagd.

Tunnlar i Göteborgfår vägavgifter

ANNONS
|

Enligt moderaten Jan Hallberg, ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund, med 13 medlemskommuner, finns det politisk enighet i Göteborgsregionen om att införa vad han kallar "brukaravgifter" i de båda motorvägstunnlarna i Göteborg.

Avgiften ska vara lika hög i båda och tas ut dygnet runt alla dagar.

- Det handlar ju inte om en trängselavgift för att styra bort trafik i rusningstid utan om en avgift för att finansiera Marieholmstunneln och bättre kollektivtrafik, säger Jan Hallberg (m) som också är vice ordförande i Göteborgs kommunstyrelse.

Beräkningar som konsultföretaget WSP har gjort på uppdrag av Vägverket visar att det inte skulle fungera med en avgift enbart i den nya tunneln, eftersom den kommer att ligga strax uppströms Tingstadstunneln. Alltför mycket trafik skulle välja dagens tunnel om bara den nya hade en avgift.

ANNONS

En avgift på Göta älvbron, mitt i centrala Göteborg, som är nästa närmaste älvförbindelse är inte aktuellt, i alla fall inte ännu.

- Men vi får vara observanta så att inte för mycket trafik flyttar över dit, säger Jan Hallberg.

Marieholmstunneln beräknas kosta 3,5 miljarder kronor och brukaravgifter under 25 år tros kunna dra in sammanlagt 2,3 miljarder eller cirka 65 procent av byggkostnaden. Per år handlar det om 270 miljoner kronor.

- Men en miljard av den summan är tänkt att användas till satsningar på bättre kollektivtrafik. Ett busskörfält i vardera körriktningen i Tingstadstunneln men också bussar, till exempel snabbussar mellan Hisingen respektive Kungälv och östra och nordöstra Göteborg.

De ledande politikerna i Göteborg, GR och Västra Götalandsregionen har nu tillsammans med Vägverket bråttom att meddela regeringen att de är beredda att införa brukaravgifter för att få byggt Marieholmstunneln.

- Om vi får ett regeringsbeslut i höst så kan den nya tunneln börja byggas redan 2010, säger Jan Hallberg (m).

ANNONS