Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tryggare att köpa på gatan

Det är välkommet att regeringen förstärker ångerrätten.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Vi känner alla igen situationen. Man sneddar över ett innetorg i ett köpcentrum eller är på väg in i den stora mataffären. Plötsligt uppvaktas man av idoga försäljare som vill sälja något ”förmånligt”, inte alltför sällan ett telefonabonnemang.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det enklaste är givetvis att gå förbi och göra inköp eller beställningar under lugnare former. Men för den som blir indragen i ett samtal kan det vara svårt att värja sig.

Konsumenten är oförberedd, överrumplad och i en situation där det är svårt att göra någon jämförelse när det gäller kvalitet och pris. I värsta fall slutar det med ett avtal som konsumenten inte vill ha och som visar sig svårt eller omöjligt att dra sig ur, om och när leverantören senare kontaktas.

Därför är det välkommet att regeringen nu, i samverkan mellan konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) och Beatrice Ask, föreslår skärpta regler för att stärka konsumentskyddet vid gatuförsäljning, telefonförsäljning och e-handel.

En viktig del i den lagrådsremiss som presenterats är att ångerrätt införs för konsumenter som ingår avtal utanför affärslokaler, det vill säga offentliga platser som affärscentra, gator eller badstränder.

I förslaget krävs också tydlig information om samtliga kostnader, något som har betydelse inte minst för e-handel och telefonförsäljning. En köpare skall inte behöva överraskas av till exempel dyra fraktkostnader som äter upp det till synes billiga grundpriset på en vara.

Ett köp på nätet blir inte heller giltigt förrän köparen uttryckligen gått med på att betala för tjänsten. Dessförinnan skall alltså alla kostnader vara redovisade. En köpare skall inte behöva överraskas av att plötsligt till synes obligatoriska extratjänster dyker upp efter det att beställningen accepterats.

Ohlsson och Ask är också bekymrade över de växande klagomålen mot telefonförsäljare som når Konsumentverket.

Personer blir uppringda av försäljare och får sedan plötsligt en avtalsbekräftelse på e-post utan att ha tackat ja till något erbjudande. Det drabbar ofta äldre och medför betydande besvär för den enskilde att klara upp. Regeringen aviserar här en särskild utredning. Det är inte en dag för tidigt.

GP 8/9 -13