Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Andreas Andersson efterlyser delat ansvar för att trafikreglerna följs.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Trafikkontorets uppmaning: "Visa mer hänsyn"

Göteborgs trafiksituation håller på att förändras och tonläget mellan bilister, gångtrafikanter och cyklister är hårt. - Jag märker att folk blir irriterade på cyklister, blir lite av en "vi och dem"-känsla mellan cyklister och övriga, säger studenten Hanna Markendahl.

Tio procent fler personer cyklar i år jämfört med förra året visar siffror från Trafikkontoret. För att utveckla framtidens cykelstad har Trafikkontoret fått in nästan 2 500 förbättringsförslag från Göteborgarna. Förslagen handlar bland annat om framkomligheten på cykelbanorna men det finns även många som påpekar att det finns konfliktpunkter mellan olika trafikslag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det är ett hårt trafikklimat i Göteborg, där bilister, cyklister och gångtrafikanter klagar på varandra. Vi behöver hjälp med att få folk att respektera varandra och visa hänsyn, säger Eva Eriksson på Trafikkontoret.

I dag är sista dagen som man fysisk kan lämna in förslag till Trafikkontorets lilla hus, förslagslådan, vid Stora Teatern. För dålig skyltning som leder till irritation är en synpunkt som flera lyfter fram. Att cyklisterna inte ser var de ska cykla och hamnar fel, något som Hanna Markendahl upplevt.

- Folk kan titta surt på en och någon har sagt att "här ska du inte vara". Senast i Brunnsparken när jag inte såg var cykelbanan tog vägen och hamnade i bilarnas körfält, säger hon.

Andreas Andersson stannade till vid förslagslådan minuter efter att han nästan blivit påkörd i Allén. En bil missade rödljuset och Andreas sikt var skymd av en lastbil. Han lyfte upp frågorna kring allas ansvar i trafiken.

- Det är samma trafikregler för alla, det är ett delat ansvar att det fungerar. Om alla håller hastigheten och följer reglerna blir det inga konflikter, säger han och tillägger.

- Konflikterna uppstår när folk är stressade och har bråttom.

I år byggs det nya cykelbanor i Göteborg som aldrig förr, ungefär en mil ska byggas, vilket är en fördubbling jämfört med tidigare år. Anledningen är Västsvenska paketet, som fokuserar på kollektivtrafik och cykling, som ger mer pengar till nybyggnationer. Men det är inte helt problemfritt att bygga nya cykelbanor.

- Problemen är att fysisk få plats med nya cykelbanor. Det man får göra är att ta av bilkörbanor eller parkeringsytor. Övre Husargatan är ett sådant exempel på hur man kan göra, säger Lars-Erik Lundin på Trafikkontoret.

- Vi måste vara väldigt kreativa för att lösa problemen med att det är trångt. Kanske är det så ibland att om ska man få plats med cykelbanor får man ta bort bilparkeringar, säger Eva Eriksson.

KOMMENTARER FRÅN FÖRSLAGSLÅDAN:

Elin L": Delade cykel- och gångbanor orsakar en stor konflikt där gångtrafikanter blir störningsmoment för cyklisten som måste väja och bromsa. Varpå cyklisten blir en hänsynslös fartdåre som skapar irritation och skräck hos gångtrafikanten.

"Ingelie": Det finns både bra och dåliga i alla grupper men om man slutade att bara tänka på sig själv och se att vi måste samsas och trafikregler är till för ALLA.

"Carl": Jag tycker att cykelbanorna håller rätt dåligt skick här och var, och att det ibland är för oklart var cykelbanan går. Ibland blir det för mkt konflikter med biltrafiken för att det ska kännas smidigt att cykla mitt inne i stan

"Christer": Gör något åt korsningar som är konstruerade på ett sätt som skapar farliga konflikter mellan cyklister och fotgängare, t.ex. korsningen mellan Avenyn och Allén.

"Hans": Jag upplever att det är fruktansvärt mycket konflikter mellan cyklister, gångare och bilister i Göteborg. Huvudanledningen, tror jag, är att stadens cykelinfrastruktur är byggd för cyklister som kör i 5-10 km/h. Dvs för barn, pensionärer, skateboards, och söndagscyklister.

"AL": Ett sådant ställe är Kungsportsbron i båda riktningarna. Massor av spårvagnar, bussar och bilar gör att cyklisterna av rädsla cyklar på trottarerna för att klara livhanken. Skapar rejäla konflikter mellan cyklister och gående.

"Joel": Nivåseparera gärna gång- och cykelbanor så mycket som möjligt. Minskar onödiga konflikter mellan gång- och cykeltrafikanter, vilket är ett stort problem på vissa ställen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.