Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många frågor kan dyka upp i företag under tillväxtfaser, eller vid kriser. Men det finns hjälp att få. – Det är det vi på Business Region Göteborg och våra program är till för, säger Dejan Djurkovski. Bild: Frida Winter
Många frågor kan dyka upp i företag under tillväxtfaser, eller vid kriser. Men det finns hjälp att få. – Det är det vi på Business Region Göteborg och våra program är till för, säger Dejan Djurkovski. Bild: Frida Winter

Tillväxtprogram hjälper företag att utvecklas

Företag som växer går ofta igenom omställningsfaser på ett eller annat sätt. De kan röra digitalisering, hållbarhet, ledningsfrågor eller hela affärsmodellen.
– Då är vårt tillväxtprogram Expedition Framåt till hjälp. För ensam är inte alltid stark, säger Dejan Djurkovski, gruppchef Företagsutveckling på Business Region Göteborg.

Med tillväxtprogrammet Expedition Framåt har Business Region Göteborg ambitionen att utveckla små och medelstora företag som vill växa och behöver hjälp med de omställningar som krävs.

– Våra experter kan göra analyser och tillföra ett nyttigt perspektiv utifrån, säger Dejan Djurkovski.

Företagen som deltar i ”Expeditionen” får dessutom tillgång till seminarier, workshops och nätverk. Under coronakrisen har fokus varit på försäljning och marknadsföring genom digitala kanaler, men också på ledarskap.

– Just nu har vi en omvärld med stor osäkerhet och då är det viktigt att vara aktiv och anpassa sig, säger Dejan Djurkovski.

LÄNK: Tillväxtprogrammet Expedition Framåt.

Stöttningen består av konkreta erbjudanden för att bygga företag på ett ekonomiskt hållbart sätt över tid. De är framtagna utifrån företagens varierande behov och är branschoberoende.

– Ja, det viktigaste är att företagen vill utvecklas.

Genom rådgivning och coachning är det lättare att få sin verksamhet att lyckas. Bild: Frida Winter
Genom rådgivning och coachning är det lättare att få sin verksamhet att lyckas. Bild: Frida Winter

Business Region Göteborg gör regelbundna mätningar som visar att tillväxtprogrammet verkligen gör nytta för företagen.

– De som deltar har oftast större lönsamhet och bättre konkurrenskraft än andra företag. Långsiktighet och en vilja att förbättra är några av nycklarna, säger Dejan Djurkovski.

För att lyckas är det viktigt att ta hjälp för att få nya perspektiv på verksamheten, att ta vara på möjligheter och upptäcka eventuella hinder.

Tillväxtprogrammet riktar sig främst till små och medelstora företag som redan är i gång.

Business Region Göteborg har även nyttiga erbjudanden för verksamheter som ska starta eller precis har gjort det, via deras Business Center och entreprenörsmötesplatsen Yesbox i Gamlestan. De är till för individer som är i början av sina företagsresor.

– Där erbjuds kostnadsfria resurser som rådgivning och workshops i en kreativ miljö som gör det möjligt för entreprenöriella individer att utveckla sina idéer. Kanske behöver någon hjälp för att räkna ut om en kalkyl håller eller att arbeta fram en strategi för att ta nästa steg i sitt företagande.

LÄNK: Företagsakuten

Nyttan med alla erbjudanden är att leverera konkreta kunskapshöjande aktiviteter på olika teman. De ska bidra till att ge svar på frågor som dyker upp när förändringar, internt eller i omvärlden, påverkar företaget.

Om det ändå ser riktigt illa ut för en verksamhet går det att få hjälp av Företagsakuten.

– Det är en värdefull tjänst som har blivit väldigt uppskattad. Företagsakuten räddar åtta av tio företag, så finns det tecken på att det går åt fel håll ska man inte tveka utan att se till att höra av sig direkt. Ju tidigare man tar tag i problemen, desto lättare är det att hitta lösningar.

Extra insatser till besöksnäring och handel

Just nu satsar Business Region Göteborg extra resurser på att stärka företag inom besöksnäringen och handel som har det svårt på grund av pandemin. Här finns olika typer av insatser för att möta behoven.