Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Telebolaget som har kundtjänsten i fokus

Krångliga chattrobotar och segdragna mejlkonversationer.
Det är något som många västsvenskar upplever som en stor frustration i kontakten med sina telefonbolag.
– När vi undersökte marknaden så insåg vi att vanlig telefonsupport efterfrågades, säger Fredrik Horn-Berlin, vd för telefonoperatören MyBeat.

Digitaliseringen har gjort att du kan sköta det mesta i ditt liv genom mobiltelefonen. Men det är fortfarande många frågor som är enklare att få besvarade genom kundservice. Till exempel om du har problem med att installera Bank-ID, eller vill prata med någon om hur mycket surf du behöver.

Dock är det inte någon självklarhet i dag att du når ditt telefonbolag med ett samtal. Ibland har de inte ens ett nummer.

– Många vill kunna ringa och få hjälp snabbt, och många problem eller funderingar kan lösas snabbt i ett samtal. Det kan gälla justeringar av abonnemang, diskussioner om vilken surfnivå som passar, något tekniskt eller fakturafrågor till exempel, säger Fredrik Horn-Berlin.

EXTERN LÄNK: Läs mer om MyBeats abonnemang och tjänster här!

Ingen uppsökande försäljning

Avsaknaden av telefonsupport var ett problem som MyBeat identifierade, och telefonoperatören satsar sedan en tid hårt på att vara tillgängliga med sin kundtjänst.

– I princip kan du fråga oss vad som helst som har koppling till mobiltelefonen. Medelåldern på personalen i vår kundtjänst är 42 år, de har livserfarenhet och är kunniga inom ett brett fält. En annan viktig princip, förutom att svara snabbt och hjälpa till, är att vi inte har någon uppsökande försäljning. Du kommer aldrig att bli uppringd av någon som vill sälja våra abonnemang, säger Maria Coulis, chef för kundtjänsten.

Hon säger att företaget har som ambition att ge “det lilla extra” till kunderna.

– Många kunder vill prata med en person istället för att chatta. Vi är kända för vår personliga service och att vi tar oss tid. Att kunderna är nöjda visar sig också i kundbetygen på Trustpilot, där vi ligger i topp i marknaden. Det är vi stolta över, säger hon.

Mindre krångel

– Många tror att det är svårt att byta telefonoperatör, men det är superenkelt att teckna ett nytt abonnemang. Det är onödigt att betala för en tjänst du inte är nöjd med, säger Lara Herren på kundtjänsten.

– Många tror att täckningen ändras om man går till en billigare operatör. Men det är samma nät och täckning, bara billigare, säger Fredrik Horn-Berlin.