Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Naturvårdsintendent Leif Lithander förespråkar ett 200 meter brett grönstråk i Lilla Fässbergsdalen. ”Det måste vara ett mosaiklandskap med skogsdungar och gräsplättar så att djur och växter har chans att sprida sig”.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tar strid för det gröna stråket

Om det gröna stråket inte blir tillräckligt brett hotas Trafikverkets planer på en ekodukt över Söderleden. Det oroar naturvårdsintendent Leif Lithander.

I samband med planeringen av ett det nya bostadsområdet i Lilla Fässbergsdalen förbereder Mölndals stad ett minst 50 meter brett grönstråk. Och i anslutning till grönområdet planerar Trafikverket att bygga en ekodukt över Söderleden. Tanken är att koppla ihop Änggårdsbergen och Sandsjöbacka via ett grönområde som både djur och människor kan använda.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Leif Lithander är naturvårds­intendent vid Naturhistoriska ­museet och medlem i naturskyddsföreningen Mölndal. Han anser att 50 meter är alldeles för smalt.

– Här behövs en korridor på 200 meter. Det gröna stråket ska inte vara ett spel för gallerierna utan måste fungera i verkligheten. Är det för smalt undviker många djur att ta sig igenom, exempelvis älgar.

Han påpekar att många djur gynnas av att kunna röra sig mellan de två naturreservaten. Det gäller exempelvis den EU-skyddade hasselsnoken.

– För att hasselsnoken ska kunna sprida sig är det viktigt att upprätthålla kontakt mellan olika populationer.

Leif Lithander ingår i en grupp som nu sökt pengar från länsstyrelsen för att ta reda på mer om hur naturområdena kan knytas ihop via en ekodukt. Men han oroas över att Trafikverkets projekt ska gå i stöpet på grund av stadens planering.

– Mölndal gör en stor tabbe om man tackar nej till det här.

Per Schillander, utredare på Trafikverket, är tydlig med att myndigheten endast satsar pengar på en ekodukt om det i övrigt blir en fungerande grön förbindelse.

– Det är ingen idé att göra den så smal att inga djur vill gå där. Men vi vet inte vilken bredd som är lämplig ännu, säger han.

Trafikverket räknar i dag med att kostnaden för en ekodukt hamnar på cirka 40 miljoner kronor. Utredningen väntas bli klar i slutet av året och därefter återstår en diskussion med Mölndals stad.

Arbetet med att ta fram en detaljplan har precis påbörjats. Enligt planarkitekt Björn Winstrand ska frågan om grönstråket ses över igen. Men att det kommer att bli 200 meter brett är inte troligt.

– Då blir det inte mycket kvar att bygga på. I så fall får man överväga om man ska göra det här överhuvudtaget. Men vi jobbar efter de intentioner som finns i programmet.