Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tar över stan med gerillaodling

Moderna hällristningar och en urgammal längtan efter en egen trädgård. - Att syssla med graffiti, gerillaodling och även skejt är att ta sig rätten till något som gått förlorat i staden, säger Evelina Wahlqvist, som forskar i kreativitet och ekonomisk geografi vid Handelshögskolan.

I en tid när samhället förändras och tillverkningsindustrin flyttar utomlands, måste staden ta till vara på människornas kreativitet, anser hon.

- Då blir kreatörerna viktiga, dels för att de själva kan skapa nya branscher i gränslandet mellan konst och digitalisering, dels för att de uppenbarligen är briljanta upplevelseskapare och för att de inspirerar andra.

En teori är att det offentliga rummet krymper och köps upp, enligt Evelina Wahlqvist. Färg och frön blir då medel för att ta tillbaka utrymmet.

- Vi skulle inte leva i städer om inte impulserna och intrycken gav oss något. Skulle flödet av uttrycksmöjligheter och därmed möjligheten till intryck strypas har man hämmat kreativiteten. Det handlar om att vidga perspektivet.

Hon tycker därför att det bör planeras in mellanrum – där kreativa personer kan skapa, inspireras och träffas. Det kan handla om att bevara lite av det gamla och slitna när det byggs nytt. Eller att ge rum för graffitiväggar, skejtparker, odlingslotter eller platser utan bestämt syfte.

Evelina Wahlqvist ser den spontana och tillfälliga graffitiväggen vid Vågmästareplatsen som symbolisk för den förändring som måste få pågå.

- Det behöver inte betyda att någonting permanentas. Vi har ganska mycket utrymme i Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.