Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kungsbackapendeln. Pendeltågen ska få två nya stationer i Göteborg.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tågen ökar valmöjligheterna

Signaturen Tågresenär ställer en fråga till mig hur det är tänkt att de olika tåglinjerna skall utnyttja Västlänken. Jag vill ge ett kort svar. Som Tågresenär också skriver är syftet att öka kapaciteten vid Centralstationen genom att gå från en så kallad säckstation till en genomgångsstation.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På så sätt fördubblas i princip kapaciteten, dels genom att tågen inte behöver åka ut och in på samma sätt som i dag och dels genom att regleringen kan ske på andra stationer. Tågresandet med region- och pendeltåg har ökat mycket kraftigt de senaste åren och den nuvarande lösningen har nått sitt kapacitetstak. Bara i år har resandeökningen varit 15 procent.

Det är främst regional- och pendeltågen som blir genomgående och som då också får två nya stationer inom Göteborg. Exempelvis kan Alingsås- och Kungsbackapendeln bindas ihop så att tågen från Alingsås går genom tunneln och vidare ut mot Kungsbacka och motsvarande från Kungsbacka. Ett annat exempel är att tågen från Vänersborg och Trollhättan passerar tunneln mot Landvetter flygplats till Borås.

Eftersom tågresandet har ökat så kraftigt håller Kollektivtrafiknämnden på att ta fram en målbild för tågtrafiken på medellång och lång sikt. Förutom att höja kapaciteten i systemet binder man samman olika arbetsmarknadsområden med varandra. Det kommer att öka innevånarnas valmöjligheter att söka jobb på längre avstånd än i dag samtidigt som arbetsgivarna får större möjligheter att få tag i rätt kompetens.

Leif Blomqvist (S)

ordf i Västtrafik