Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

- Vi ser vi ett konsumentproblem, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Swedfone: "Vi bestrider samtliga punkter"

Massor av kunder har råkat ut för samma sak som Anna. Myndigheterna kräver att Swedfone bättrar sig.

Bolaget har på ett drygt år fått 69 anmälningar hos Konsumentverket och 34 hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Många gäller äldre människor som har nekats ångerrätt, eftersom Swedfone hävdar att de är egna företagare. En del säger att de aldrig tackat ja, men blivit anslutna ändå. Många vittnar om att säljarna har utgivit sig för att ringa från Telia eller något annat av de stora telebolagen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Här är några av fallen:

• En 79-årig man i Jönköping bad telefonsäljaren att skicka mer information. Sedan blev han påförd ett abonnemang utan ångerätt, med hänvisning till att han äger en skogsfastighet.

• En 69-årig kvinna i Stockholm fick inte ångra sig trots att hon lagt ned sin firma efter en hjärtinfarkt.

• En 56-årig kvinna i Skåne fick en nota på 22 000 kronor och nekades häva avtalet.

Skådespelaren Inger Nilsson berättade i somras att hon blivit lurad på liknande sätt – det "billiga" avtalet var betydligt dyrare än hennes gamla och dessutom bundet i tre år.

Konsumentverket startade nyligen ett tillsynsärende mot Swedfone.

- Det är den vilseledande telefonförsäljningen som vi invänder mot. Efter vårt första brev till företaget har vi fått in nya anmälningar som styrker våra synpunkter. Utifrån antalet anmälningar och de återkommande klagomålen ser vi ett konsumentproblem, säger Niclas Ernebratt, jurist på verket.

På klagolistan står även samtal till nixade telefoner samt att säljarna inte informerar om ångerrätten. Företaget å sin sida nekar till allt. "Swedfone bestrider samtliga punkter", står det i svaret till Konsumentverket.

Bolaget vidhåller att alla som har eller har haft någon form av firma är företagskunder – en tolkning som jurister bestämt avvisar. Om telefonen huvudsakligen används privat är man privatkund och har ångerrätt.

Swedfone är det senaste i en rad små firmor som driver denna linje. Tidigare har Telephon Sverige, Ringia och Teledirekt agerat på samma sätt. Samtliga har lagt ner verksamheten efter hård kritik.

Swedfone drivs av två 32-åriga män i Uppsala. Det finns kopplingar till ovan nämnda Teledirekt: en kvinna som är sambo med Teledirekts förre vd satt tidigare i Swedfones styrelse. Samma kvinna sitter också i ledningen för det säljbolag som Swedfone anlitar.

GP har upprepade gånger sökt Swedfones ledning via telefon och mejl men inte fått svar. I somras talade styrelseordföranden med Upsala Nya Tidning, sedan bolaget fått flera polisanmälningar.

- Vi vill vara tydliga med att vi är en ödmjuk operatör vars hela affärsidé går ut på att ha nöjda och återkommande kunder, sa han då.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.