Svensken som bollar med Fifa-miljarder

ANNONS
|

Mellan 2007 och 2010, fram till VM i Sydafrika, omsatte Internationella fotbollförbundet (Fifa) 28 miljarder svenska kronor. Av dem härrörde 58 procent eller 16,4 miljarder svenska kronor från tv-rättigheter.

Ytterst ansvarig för det och medlem av Fifas tolv personer stora ledningsgrupp, svenske Niclas Ericson, som startade sin idrottskarriär som ytterforward i Alingsås IF:s P64:or och på vägen till Zürich och Fifas högkvarter har passerat utbildning och uppdrag i såväl Japan, Holland som England och Italien.

– Jag jobbade på ett tv-bolag, sedan blev det mer och mer sport. Och sedan 2003 har jag varit på Fifa, säger Niclas Ericsson och tackar precis som GP:s utsände nej till en flaska mineralvatten vid det balkongbord intervjun genomförs efter ännu en hektisk VM-dag.

ANNONS

– Det går runt hela tiden. Dels har vi mycket kunder här, dels mycket jobb med själva VM:et. Det stannar aldrig, säger han och ler.

Årets fotbolls-VM är det största någonsin. Även på tv-sidan. Varje enskild match täcks av 34 kameror. Det produceras dag-före-match-magasin, multimedia-material och erbjuds matcher i både 4K och i 8K.

– 4K är fyra gånger HD och görs på matcherna på Maracana. 8K, som är 16 gånger HD, görs på nio matcher, däribland finalen, berättar Niclas Ericson.

Kan man säga att fotbolls-VM är världens största tv-produktion?

– Nej, men det finns inget evenemang som är så stort, tycker vi, som fotbolls-VM. Vi kommer ha 7 000 timmar av material på våra servrar när VM är slut. Vi har 42 team som samlar in storys på lagen och även produktion om landet.

Niclas Ericson är som direktör för Fifas tv-division ansvarig för försäljning av rättigheter, produktion, service och Fifa Films, där alla VM-bilder samlas och arkiveras. Även det strategiska ansvaret vilar på Fifa – och Niclas Ericson.

Vi saknar Sverige i VM, men du som svensk styr över den största delen på hela VM?

– Nej, det kan man inte säga. Vi är ett stort team. Tv är viktigt på det vis att det är så vi når alla runtom i världen.

ANNONS

Uppfattar du dig själv som mäktig, i det här gebitet?

– Nej. Jag jobbar på Fifas administration och rapporterar till generalsekreteraren (Jérôme Valcke). Vi har en ledningsgrupp inom administrationen och är ett antal direktörer som är kollegor och jobbar på kontoret i Zürich.

Drömjobbet?

– Ja, det är kul att jobba med fotboll.

Hur länge fortsätter du?

– Det finns inte mycket som slår detta. Nästa år har vi bland annat dam-VM. Det finns alla möjliga aspekter med ett sådant här jobb. Men jag har varit här i elva år nu. Vi får se.

Rättigheterna till ett VM kostar en del, vad säger du om prisnivån på VM-bilder?

– Vi ser det inte så. På en fragmenterad tv-marknad har VM-sändningarna otroligt höga marknadsandelar, i vissa länder över 80 procent.

Hur kommer tittare och fans konsumera tv-bilder och sändningar från VM i framtiden?

– Vi vet ungefär var teknologin kommer vara 2018. En skillnad för detta VM är den digitala delen, som bara blir större och större. Multimedia-delen kommer växa.

Tittarna uppskattar VM-sändningarna, där cirka 3000 personer är involverade i produktion och service.

– Vi kan inte slappna av förrän efter VM-finalen. Det får inte gå fel. Men vi har backups efter backups om något skulle hända.

ANNONS

Som ung blev fotboll en kortvarig sysselsättning för Niclas Ericson.

– Jag slutade ganska tidigt, men höll på med många andra idrotter.

Delar av somrarna, även årets, spenderar han med familjen – hustrun Kristina och de två barnen – i Alingsås för ett och annat besök vid Stora Färgen och Lygnaredsbadet.

– Jag har vuxit upp i Alingsås, mina bröder och allihop är kvar där, säger Niclas och hoppar in i den bil som tar honom till nästa möte och middag med två brittiska tv-bolag.

För perioden 2007-2010 gjorde Fifa en total intäkt på 28 miljarder svenska kronor (4,2 miljarder US-dollar). Av dem var 26 miljarder eventrelaterade varav 16,4 miljarder härrörde från tv-rättigheter. Drygt 16 miljarder av de 16,4 miljarderna kom från VM i Sydafrika.

ANNONS