Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Det ska räcka med att ringa, anser Konsumentverket.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svårt att säga upp gymavtal

Konsumentverket kritiserar nu de gym som kräver skriftlig uppsägning av medlemsavtal. Det måste gå att göra via telefon.

– Medlemmar har varit tvungna att komma ner till gymmet för att göra en skriftlig uppsägning. Vissa gym har också haft regeln att medlemmen måste lämna in en blankett till viss person som inte alltid finns tillgänglig på gymmet. Vi anser att detta är för omständigt för konsumenten, säger Lotta Gustavsson, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det var Konsument Göteborg, kommunens konsumentrådgivare, som tidigare i våras anmälde Friskis & Svettis, World Class, Sportlife, Fitness24Seven, Life, Fysiken och SATS till Konsumentverket. Samtliga kräver att uppsägning av avtal måste ske skriftligen, i receptionen eller via mail. Konsumentverket har nu granskat gymmens avtal och kritiserat flera punkter i avtalen.

– Vi anser att det ska räcka med att ringa och säga upp sitt avtal. Det räcker inte med mail. De avtalsvillkor som vi pekat på är oskäliga och bör ändras. Är de inte skäliga strider de mot Avtalsvillkorslagen, säger Elin Häggborn, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket har också valt att ta upp andra villkor i gymmens avtal, bland annat gällande prisändringar och villkorsändringar under avtalstiden, samt friskrivningar från ansvar för personskador.

Verket har skickat ut tillsynsbrev till gymmen, som har till 17 juni på sig att motivera varför de anser sina avtalsvillkor vara skäliga. Konsumentverket kommer sedan att bedöma om motiveringen är rimlig.

Den största anledningen till att gymmen inte vill godta uppsägning via telefon är att de anser att säkerheten blir sämre.

– Vem som helst kan ringa in och säga upp ett avtal och det är säkrare för alla om det finns dokumenterat skriftligen. Jag förstår inte riktigt hur Konsumentverket tänker där. Vi kommer att rätta oss efter vad de säger, men vi står fast vid att en skriftlig uppsägning av avtalet, är säkrast både för oss och för konsumenten, säger Maria Ljungqvist, vd för Fysiken.

Jenny Lundgren, regionchef för Sportlife i Göteborg anser att gymmet alltid varit flexibla när det gäller att göra undantag för kunder som inte har möjlighet att komma in till klubben.

– Vi har försökt lösa det om det blivit enskilda problem, men Konsumentverket anser att det ska framgå tydligt i avtalet att det är möjligt att säga upp sitt medlemskap via telefon.

Fysiken och flera andra gym hänvisar till mail om man inte har möjlighet att komma in till receptionen. Men enligt Konsumentverket ska det gå att ringa in, då alla inte har tillgång till dator och internet.

– Det är upp till gymmen att lösa så att de kan vara säkra på vem som ringer. Det går att ta kundnummer och personuppgifter för att vara på den säkra sidan, säger Elin Häggborn på Konsumentverket.

SATS är den enda av kedjorna som hittills svarat på Konsumentverkets frågor. För dem handlar det enligt kundservicechefen Randi Petterson om att felaktig information getts ut till medlemmarna.

– Hos oss kan man säga upp sitt avtal via mail, telefon eller besök. Det är olyckligt att fel information kommit ut till kunderna.

Om gymmen och Konsumentverket inte skulle komma överens kan konsumentverket ansöka om vitesföreläggande hos Marknadsdomstolen. Gymmet kan då välja att antingen godkänna vitet och ändra avtalet eller inte. Om de inte gör det kan konsumentverket ansöka hos marknadsdomstolen om stämning av gymmet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.