Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Hållbar E-handel. Att komplettera traditionell e-handel med abonnemang kan visa sig vara ett fantastiskt beslut.">
Hållbar E-handel. Att komplettera traditionell e-handel med abonnemang kan visa sig vara ett fantastiskt beslut.

Subscription Economy - ett steg mot mer hållbar handel

Kan du hitta rätt med en abonnemangsbaserad affärsmodell? Först och främst så måste det inte vara antingen eller. Men att komplettera din traditionella e-handel med abonnemang kan visa sig vara ett fantastiskt beslut.

I dag finns det inte mycket tveksamhet kring om företag kan skapa konkurrensmässiga fördelar genom en förflyttning mot en abonnemangsmodell. Förutom att själva tjänsten är lätt för företaget att implementera skapas även andra fördelar. Det är enkelt att förutse framtida behov av produkter och transportkostnader för leveranser samtidigt som abonnemang skapar en förutsägbar och stabil intäktsström till ditt företag.

Skapa en hållbar abonnemangsaffär

För att hitta rätt typ av abonnemang för dina kunder bör du börja i din data. Lägg korten på bordet och börja utvärdera det du faktiskt vet om dina kunder. Därifrån kommer du kunna se vilka produkter som är rätt att fokusera på. Ofta gäller det återkommande köp av produkter som helt enkelt tar slut. Smink, mat och dryck eller kosttillskott är typexempel på produkter som i regel lämpar sig väl för kunder att abonnera på. Utvärdera hur det ser ut i just ditt fall och försök att sätta dig in i kundens position. När du hittat en väg att satsa på och kommit igång kommer du över tid att få mängder med viktiga lärdomar om dina kunders preferenser.

Skapa värde för kunden

För att lyckas behålla en lång kundrelation ska du fokusera på att skapa kontinuerligt värde. Kunder som inte är helt nöjda med sitt abonnemang kommer säga upp det. Därför är det viktigt att du med jämna mellanrum samlar information om vad det är dina kunder faktiskt tycker är bra. Kundbortfallet är den viktigaste utmaningen att jobba med över tid. Lyckligtvis kommer du kunna samla in och utvärdera massor av data som ger dig förutsättningarna att jobba på en stabil kundrelation.

Ska du kunna hantera och utvärdera stora volymer data, samtidigt som du fortsätter utveckla kundrelationen och ha utrymme för tillväxt, behöver du ha en bra plattform. Vad är då en bra plattform? Jo, en bra plattform är en som hjälper dig automatisera allt det som kan automatiseras och samtidigt hjälper dig hålla koll på allt annat. Du måste kunna skala upp och växa friktionsfritt i din befintliga systemmiljö så långt som möjligt.

Med hjälp av Viskan E-handelsplattform får du möjlighet att fokusera på utvecklingen av din affär. Viskans lösningar för abonnemangskunder är bevisat väldigt robusta och gör det lätt att växa. Hög automation i kundhanteringen och mängder av möjligheter till integrationer mot Viskans öppna API. Vårt mål är att du ska kunna fokusera på det du gör allra bäst - leverera dina produkter och tjänster till dina kunder.

EXTERN LÄNK: Läs mer om våra lösningar för abonnemang här!