Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stora visioner för kollektivtrafiken

I väntan på Västlänken och fler pendeltågslinjer blir det mycket mer busskörfält i Storgöteborg. Både ute på motorvägarna och inne i Allén.
I går presenterade de 13 kommunerna i Storgöteborg den senaste versionen av den storstilade visionen för kollektivtrafiken de kommande cirka 20 åren.
Det handlar om att i runda slängar fördubbla kollektivtrafiken i Göteborgsområdet.
Slagorden bland andra: Enkelt. Fort. Ofta.

Bytena utanför Göteborg ska gå snabbt
Enkelt för att det ska vara tydligare än i dag var kollektivtrafiken finns och vart den går. Fort för att bussar och spårvagnar ska slippa trängas med bilar och lastbilar. Ofta för att pendeltåg och expressbussar ska gå var tionde minut i högtrafik, spårvagnar och stombussar så ofta som var femte minut - "så ofta att tidtabeller inte längre behövs". Och att bytena på viktiga knutpunkter utanför centrala Göteborg då också går snabbt.
- Att fördubbla kollektivtrafiken är inget mål i sig, utan ett medel, för att regionen ska kunna fortsätta växa men också för att vi ska klara miljökvalitetsnormerna, säger projektledaren Stenerik Ringqvist.

Allra viktigast är att bygga ut järnvägen. Visionens fysiska ryggrad är tågtunneln Västlänken under centrala Göteborg. Utanför den fyra spår på Västra stambanan och Västkustbanan, ny järnväg till Landvetter flygplats och vidare mot Borås samt en utbyggnad av Bohusbanan. Allt för att ge regionen ett fungerande system med pendel- och regionaltåg.

Även spårvägen ska byggas ut. Framförallt Stor-Kringen längs Norra älvstranden med tunnel under älven från Lindholmen till Stigberget i Majorna och vidare i tunnel under Slottsskogen till Linnéplatsen. Senare från Ullevi via Odinsplatsen, över Gullbergsvass och på bro eller i tunnel under älven till Ringön och Backaplan.
Spårvägen Stor-Kringen blir dock bara en av flera ringar av kollektivtrafik runt och utanför centrala Göteborg.

I dag går nästan alla större linjer in mot centrala stan där man måste byta för att komma vidare. I fortsättningen vill Göteborgsregionen, Västtrafik och de andra inblandade i stället ha en nätstruktur, där det går att åka snabbt "på tvären" också.
En "yttre" bussring med expresslinjer ska därför binda ihop en rad bytespunkter, bland andra följande "portar" till Göteborg: Mölndals Bro, Radiomotet (vid Söder-/Väster-/Säröleden), Frölunda torg, Backaplan/Hjalmar Brantingsplatsen och Gamlestadstorget (med ny pendeltågsstation 2012).

Bilisterna får flytta på sig
En "inre" bussring kan det bli ända inne i Allén, för att lyfta ut expressbussarna och de flesta av stadsbussarna från Brunnsparken mitt i city.
Dessutom busskörfält på alla större infarter, med Torslandavägen/Öckeröleden som pilotprojekt om något år, som faktarutan här nedan handlar om.

Bilisterna måste alltså flytta på sig på många ställen. Busskörfält föreslås även på till exempel Hjalmar Brantingsgatan på centrala Hisingen, Södra Vägen från Korsvägen förbi Heden samt Övre Husargatan i Linnéstaden (där inga bussar alls går i dag).

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.