Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Stenaterminalen skapar avstånd mellan göteborgarna och vattnet. Anette Hermansson är en av dem som skulle föredra en kontinental Masthuggskaj med caféer, småbutiker och sittplatser.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stenas stängsel lär bli kvar

2012 kan Göteborgs politiker säga upp avtalet med Stena för att förbereda en flytt av Danmarksterminalen. Men viljan finns inte, visar en GP-enkät.

Om fyra år löper Stena Lines och hamnens 25-åriga avtal för Masthuggskajen ut.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men aldrig förr har intresset för att flytta Stena varit så lågt bland politikerna.

GP har frågat de nyvalda ledamöterna i kommunfullmäktige: "Tycker du att Stenas Danmarksterminal ska finnas kvar på sin nuvarande plats?".

76 av 81 har svarat. Bara fyra säger bestämt nej.

Ytterligare 18 är tveksamma eller har ingen åsikt. Den stora gruppen – 39 av de svarande – vill ha färjerederiet kvar i centrum.

Det är en tydlig svängning jämfört med tidigare GP-enkäter i samma ämne.

För sju år sedan ville 39 av 81 tillfrågade fullmäktigeledamöter flytta Danmarkstrafiken bort från Masthuggskajen. Även för två år sedan var de tveksamma och de uttalat negativa fler än ja-sägarna.

"Det finns inga alternativ"

Så varför har opinionen svängt?

Politikerna själva ger olika förklaringar när GP ringer runt:

• Miljön: Färjorna är från miljösynpunkt bättre numera. Till exempel är de elanslutna när de ligger vid kaj.

• Alternativ saknas: Enligt Göteborgs Hamn finns inte någon alternativ placering för färjetrafiken, inte i Göteborg.

• Jobb och intäkter: Stena Line har cirka 1 400 anställda i Göteborg. Färjorna genererar enligt företaget 1,1 miljoner turister som spenderar 2,75 miljoner gästnätter i Sverige.

• Psykologi: Det är lättare att vara motståndare när avgörandet ligger långt fram i tiden.

Men det absolut vanligaste argumentet, oavsett partifärg, är att Göteborg är en sjöfartsstad och måste ha liv och riktiga båtar i hamnen.

- Hamnen och sjöfarten förstår ju att vi måste utveckla staden även om de självklart vill värna sina intressen. Jag tror att vi kan komma överens och hitta en lösning som gör området attraktivt och samtidigt både säkrar miljön och färjetrafiken, säger byggnadsnämndens ordförande Mats Arnsmar (S).

Överdäckning av leden

Snart väntar en hearing där fackförvaltningar, företag och politiker kan diskutera stadsplaneringen utmed vattnet och Stenafärjornas placering.

MP:s Kia Andreasson tror starkt på en överdäckning av Oscarsleden och delar av terminalområdet som ett sätt att skapa närhet till vattnet och ändå ha färjorna kvar.

- Vi har tittat på ett förslag från Riksbyggen som är väldigt intressant. Sedan gäller det ju att färjetrafiken görs så ren som möjligt också, till exempel när det gäller bränsle och kyltransporterna som står och väntar på tomgång. Även de måste kunna elanslutas, säger hon.

Bakgrunden

Flera faktorer gör frågan om Danmarksterminalen aktuell:

2012 kan avtalet om Masthuggskajen - som tecknades 1989 och gäller till 2014 - sägas upp.

Miljödomstolen upphävde i höstas tillståndet för rederiets hamnverksamhet. Ett överklagande ligger hos Miljööverdomstolen.

Samtidigt pågår samråd om stadsbyggnadsprojektet Norra Masthugget. I programmet aktualiseras idéer om överdäckning av terminalområdet eller att flytta färjorna till annan plats.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.