Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stena Polaris väljer nu Nordostpassagen

Stena Polaris tar vägen över Nordostpassagen när en last med nafta ska fraktas till Sydkorea och nya samarbetspartnern Hyundai Glovis. Vinsten är 13 dagar kortare resa.

Stena Bulk och sydkoreanska Hyundai Glovis, som är shippingdelen inom Hyundai-gruppen, har skrivit ett långsiktigt samarbetsavtal om frakter som startar med att Stena Polaris på söndag lämnar Finska Viken med en last av nafta.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Resan med Stena Polaris ser vi som ett startskott på ett långt och djupt samarbete där vi tillsammans satsar på olika slags transporter, varav resor via Nordostpassagen är en del, säger Erik Hånell, vd och koncernchef för Stena Bulk.

Premiärturen i det nya samarbetet ska alltså gå via Nordostpassagen, i stället för via Medelhavet och Suez-kanalen och Indiska Oceanen. Den nordliga rutten tar 35 dagar och tidsvinsten blir 13 dagar. Den kortare restiden innebär att transportkostnaden sjunker med totalt cirka 1,5 miljoner kronor. Stena Polaris kostar i dag 17 000 dollar per dygn att hyra.

Några ytterliga turer via Nordostpassagen är inte inbokade i det nya samarbetet.

- Omfattningen på hur ofta vi tar den nordliga vägen beror på marknaden, säger Erik Hånell.

Nordostpassagen som fraktled ökar i betydelse. Totalt 270 fartyg har i år fått tillåtelse att segla utmed passagen. Samtliga transporter lär inte äga rum men transportvolymen väntas öka fem gånger jämfört med 2012.

För Stena Bulk, som tidsbefraktar Stena Polaris av Concordia Maritime, har under de senaste åren seglat via Nordostpassagen åtta gånger.

- Som många andra bedömer vi att det kan ske ett kommersiellt genombrott på internationell basis i närtid, även om det i dag fortfarande återstår en del utmaningar för att detta ska ske i stor skala, säger Erik Hånell.

Stena Bulk och Concordia Maritime ingår i Stena-koncernen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.