Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stena Line ska spara en miljard till 2015

Stena Lines nyligen tillsatte vd Carl Johan Hagman har sjösatt ett omfattande sparpaket för det förlustdrabbade färjerederiet.

Färjerederiet har de senaste fem åren förlorat 20 procent av fraktvolymen, 10 procent av sina resenärer och gått med förlust fyra år i rad.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vid nyår 2013 ansågs läget så akut att Carl-Johan Hagman, chef för Stenakoncernens hela rederiverksamhet, gick in som operativ vd för Stena Line för att räta upp skutan.

Sparpaketet innebär att företaget ska ha sparat 1-1,5 miljarder kronor i kostnader till 2015. Stena Line-koncernens omsättning var förra året drygt 10 miljarder.

- Det innefattar en mängd olika grejer. Massa små och större, bortåt 200 olika projekt ska leda fram till den här besparingen. En del är att titta på personalsidan. Men det handlar också om att minska oljekostnaden. Det är en av våra absolut största kostnader för att driva våra 38 olika fartyg, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig för Stena Line.

Redan i våras gjorde Stena Line sig av med omkring 100 anställda inom administration och på mellanchefsnivå, fördelat över alla länder där företaget verkar. Huvudsakligen skedde det genom formella uppsägningar och det finns idag inga planer på några generella avgångserbjudanden.

Hur många ytterligare av de 6 000 anställdas jobb som är hotade kan inte Waltersson säga i dagsläget, han säger att de inte vet det än. Men helt klart är att det kommer bli personalnedskärningar.

- Det kommer komma någonting. Men hur mycket vet vi inte internt heller än.

Enligt Waltersson kommer minskade oljekostnader stå för den största delen av besparingen.

- Det är en av våra absolut största kostnader för att driva våra 38 olika fartyg.

De ekonomiska problemen beror enligt Waltersson främst på att fraktsidan, som står för mer än hälften av omsättningen, tappat på grund av konjunkturen sedan 2008.

- Där har vi däremot sett en markant förbättring under året. Det är en positiv signal om att konjunkturen kanske håller på att vända, säger Jesper Waltersson.

För passagerartrafiken handlar det mer om konkurrens från lågprisföretag än dålig konjunktur. Där försöker företaget locka fler kunder bland annat genom kraftigt sänkta biljettpriser under lågsäsong.

Det finns inga planer för närvarande om att lägga ner färjelinjer som en del i besparingen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.