Större och snällare

ANNONS
|

Han gör det som huvudägare till en allt mäktigare mediekoncern och som pappa till fem döttrar han då och då har allvarliga samtal med.

De moderna konstverken till trots – det är ett svartvitt familjefoto i Peter Hjörnes arbetsrum i GP-huset som drar blickarna till sig. Det togs 2009 och visar fyra generationer Hjörne med Lars, Peter och hans döttrar Josefin och Cecilia och systerdotter Harriet – med varsin förstfödd i famnen.

Dessa två äldsta döttrar till Peter Hjörne sitter redan i Stampens respektive Göteborgs-Postens styrelser och ska nu tillsammans med den tredje dottern lotsas vidare in i utbildningsprogram och styrelsearbete.

ANNONS

När du och Jonathan Falck nyligen berättade för oss på GP att ni ska sluta som chefredaktörer sa du att du haft ett allvarligt samtal med döttrarna?

–Jag har haft många allvarliga samtal med dem. Jag ställde helt enkelt frågan om de var intresserade av att engagera sig på ett eller annat sätt i företaget; det behöver inte betyda att vara anställda, det kan betyda att vara professionella ägare eller vilka roller man nu finner. Svaret på den frågan var ja, vi vill engagera oss, vi vill ta det ansvar och göra det arbete som behövs för att vara en duktig ägare av ett företag i dessa tider av omställning och ökad konkurrens.

Om de inte hade varit intresserade?

–Man kan naturligtvis vara passiv ägare, men det duger inte att alla är passiva. Det här är inte någon kupongklippartillvaro där man sitter i en soffa och gör ingenting, utan man måste vara kunnig, aktiv, ta ansvar, vilja driva och vilja stå för nånting. Gör man inte det kan man naturligtvis som en i en krets välja någon annan väg, men det går ju inte om alla gör det, då får vi nog se oss om efter andra ägare.

För i så fall?

ANNONS

–Det viktigaste för mig är hur barnen har det, det är faktiskt överordnat företaget. De har sin fulla frihet att välja sin väg och jag tror verkligen inte att jag har lagt någon press på dem.

Du har tidigare sagt att du tvekade länge innan du började på GP som först vd och sedan chefredaktör?

–Jag kunde inte se att jag kunde sitta i ett familjeföretag där min farsa var chef, jag kunde inte se att jag skulle sitta kvar i Göteborg, jag ville ut, så jag jobbade i England och USA ett tag, sedan ville jag tillbaka till Europa och den kulturen och gärna Sverige. Jag hade de facto sagt nej, men sen fick jag ett erbjudande och visade intresse själv, men jag var inte klar över då att jag skulle vara här resten av mitt liv, vilket det nu blev.

Den offentliga rollen?

–Jag tror inte jag begrep att det var en offentlig roll. Det var väldigt udda när jag såg mig själv på en löpsedel på vilken det stod ”Pappas pojk får toppjobb på GP”. Det var GT som hade en sådan löpsedel och jag tänkte, varför bryr de sig om det? Det var väldigt aningslöst. Så det fanns ingen tvekan – och sen var det för sent.

ANNONS

Expansionen av Stampenkoncernen har gått snabbt. Förklara syftet?

–Vi har köpt tidningar och tryckerier och sociala medier. Vi började med att lägga samman de industriella strukturerna för att sänka kostnaderna för att fortsatt få anständiga resurser till journalistik och utveckling– det är ju grundidén i detta.

Jobb har försvunnit?

–Ja. I USA har 30 000 journalistjobb försvunnit och 142 tidningar lagts ned.

Inom Stampen-koncernen?

–Det har varit varsel men relativt sparsamt om man jämför med USA. Men det är ingen tvekan att de traditionella mediehusen pressas tillbaka. Vi håller på att flytta koncernen från traditionella medier till nya medieformer och utvecklingstakten har ökat dramatiskt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att papperstidningar i Sverige klarar sig riktigt bra även om de tappar i upplaga. Pappers-GP når fortfarande fler än hälften av göteborgarna och mer än två tredjedelar om man räknar alla kanaler.

Enligt Stampens strategi skulle värdet på koncernen ha fördubblats den senaste femårsperioden?

–Så var det sagt och sedan kom lite världsekonomiska kriser emellan, så tidsspannet har dragits ut. Strategin var ett sätt att uttrycka att det inte är kortsiktiga vinster som ska vara det vägledande, det är inte aktieägarvärden, utan ett sätt att mäta om företaget utvecklas stabilt och kraftfullt genom den valda strategin och det är inget egenvärde i värdet som sådant.

ANNONS

Måste koncernen växa?

–Det har vi haft långa diskussioner om. Skälet är att genom tillväxten får man ökade resurser för utveckling och större möjligheter att bli effektiv i industristrukturen (tryckning med mera). Sedan råkar jag tro att det är en sund drivkraft i alla organisationer att vilja växa och bli större och duktigare. Men då måste man också vara snällare, som Pippi Långstrump sa.

Kan det bli en internationell expansion?

–Det kan man tänka sig. Vi har redan en motsvarighet till Familjeliv i Polen. Vi finns i Kina och vårt företag för marknadsföring i mobilen, Mobiento, är etablerat i USA. Att förflytta en bra affärsidé som inte är bunden av det fysiska är givetvis en strategi.

Andra nyheter?

–Egentligen inte. Vi har en önskan att balansera koncernen mellan mogna verksamheter och tillväxtverksamheter och få en bättre balans mellan hög och låg risk så att hela koncernbygget är stabilt och långsiktigt. De affärsområden vi har idag är sannolikt de vi kommer att se om fem år också, om Gud är god och konjunkturer och annat står oss bi. Den riktningen är klar, men sedan vill vi också komma utanför Sveriges gränser, det tror vi är en riskdiversifiering och även en tillväxtstrategi.

ANNONS

Varför?

På fredag slutar Peter Hjörne som politisk chefredaktör för att dels ägna sig åt ägar- och styrelsefrågor, dels fortsätta skriva krönikor på söndagarna (”jag har förstått att det är fler än mamma som läser dem”) och dels ägna sig åt ideella engagemang som integrationsprojektet Öppet hus, konsthallen Strandverket och Sjöräddningssällskapet.

Hur?

I Peter Hjörnes arbetsrum på tredje våningen i GP-huset, med ett panorama som sträcker sig från Konstmuseet i söder till Göta Älvbron och Hisingen i norr. Genom fönstren tränger ljud in från förbipasserande studentekipage. Det ska inte förnekas att det är lite speciellt att intervjua huvudägaren på egna arbetsplatsen.

Reflektioner

En ökad professionalisering och akademiskt samarbete har skett under Peter Hjörnes ledning, i form av familjens gästprofessur i journalistik i Göteborg, konsulthjälp i design från García Media i USA, i familjeföretagande genom IMD Business School i Lausanne och i betalningsmodeller på nätet från New York Times.

Ålder: 59.

Familj: Gift med Karin Tufvesson Hjörne, konstnärlig rådgivare på Göteborgs konserthus. Fem döttrar i åldrarna 31 till snart 9, varav tre från första äktenskapet. ”Det finns olika sätt att bedriva familjeföretag, där företaget för vissa är en livsstil och överordnad familjen själv. Vårt sätt är absolut inte det. Jag har varit väldigt mån om att skilja familjeliv från tidningarna och företaget.”

Bor: Radhus i Lorensbergs villastad och sommarhus på Marstrand, som nyligen eldhärjades svårt (”polisens tekniska undersökning har avskrivit brottsmisstanke”).

Utbildning och karriär: Kurser av eget intresse i ekonomisk historia, informationsteknik och nationalekonomi i Lund, och civilekonom på Handels i Göteborg (efter pappa Lars inrådan), jobb i England och USA, vd GP 1985-93, chefredaktör i olika omfattning sedan 1993, vice ordförande i Stampens styrelse.

Unnar sig: ”Vi unnar oss att bo bra och en del av livets goda i form av konst, resor (senast till Kanarieöarna) och kulturliv.” Älskar båtliv, men har nu slutat kappsegla.

Peter Hjörne med familj äger 67 procent av Stampen AB.

Systern Marika Cobbold med familj äger 14 procent.

Vid de kusinträffar Peter Hjörne arrangerar med fjärde generationens ägare deltar hans vuxna döttrar, syskonbarn och deras respektive:

Josefin Hjörne Meyer, 31, medieutbildad, ingår i Stampens styrelse.

Cecilia Hjörne, 29, ingår i GP:s styrelse.

Louise Hjörne, 25, studerar media och kommunikation.

Jeremy Cobbold, 35, läkare, London.

Harriet Cobbold Hielte, 32, skådespelare, Göteborg.

Stampen

Intäkterna uppgick 2011 till 5,6 miljarder kronor och resultatet till 420 miljoner kronor. Stampen är Sveriges största ägare av dagstidningar sett till upplagan. Sett till omsättning är Bonnier och Schibsted betydligt större.

I Stampen-gruppen ingår främst Göteborgs-Posten, Mediabolaget Västkusten (Hallandsposten, Hallands Nyheter, TTELA, Bohusläningen och Strömstads Tidning), Promedia (Nerikes Allehanda, VLT med flera tidningar i Mellansverige), GISAB (gratistidningarna Mitt i i Storstockholm), V-TAB (Nordens största tryckerikoncern) och Stampen Media Partner (utvecklingsbolag inom digitala och sociala medier, bland annat Familjeliv).

GP-huset vid Centralstationen är nu sålt som en del av Stampens strategi att inte äga fastigheter. Peter Hjörne har känslor för huset där hans farmor och farfar också bodde men säger: ”Det är ett hus och det är det som vi gör i det som är det väsentliga. Vi kunde frigöra kapital till verksamheten och låta andra som är skickligare på hus sköta det.”

ANNONS