Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När tiotusentals svenska fans följde landslaget under fotbolls-VM i Tyskland började det pratas om "gula väggen" när svenskarna hejade från sitt lag på läktarna. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

VM ger uppsving för landslagströjan

När Sverige spelar mästerskapsfotboll blir det fart på tröjförsäljningen till fansen. Omsättningen tredubblas och var och varannan svensk syns heja iklädda landslagströjan.

Vartannat år tar Svenska Fotbollförbundet (SvFF) fram nya tröjor till fotbollslandslagen. Det sker i nära samarbete med det företag som är materialleverantör till fotbollförbundet, vilket sedan 2013 är Adidas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Man tar fram en hemmatröja och en reservtröja, som även brukar kallas bortatröja. Reservtröjan används om vi som ”bortalag” möter ett gult eller vitt lag, säger Stefan Abelsted som är gruppchef för sälj- och affärsutveckling hos SvFF.

Två års jobb

Arbetet med den nya tröjan går i gång två år innan den ska tas i bruk. SvFF meddelar leverantören om något speciellt, som till exempel ett jubileum eller någon särskild svensk symbol, ska finnas med på tröjan. När det gäller tröjans färg finns det inga frågetecken.

- Det viktigaste för oss är att hemmatröjan är i huvudsak gul. Med bortatröjan kan de däremot leka lite. Det måste vara en avvikande färg och det är naturligt att den blir blå. Men den kan vara mörkblå eller klarblå, säger Stefan Abelsted.

Exakt likadana tröjor som tas fram till spelarna säljs sedan också till fansen hos återförsäljare.

- Den tröja som spelaren har på VM är den tröja du ser i sportaffärerna. Det är ingen skillnad, det är ingen replika, utan det är en ”äkta” tröja.

Hemlig försäljning

Hur många officiella landslagströjor som säljs till ett VM vill förbundet inte avslöja.

- Men det man kan säga är att omsättningen tredubblas inför ett mästerskap.

I Sverige säljs det dessutom ovanligt mycket matchtröjor. Stefan Abelsted tror att det finns flera skäl till det.

- Alla fans vill vara gula. Det är kanske inte standardfärgen hemma i garderoben heller så vill man ha något gult på sig köper man landslagströjan.

"Gula väggen" ökade suget

Den svenska tröjförsäljningen tog ordentlig fart på 00-talet när Sverige gick vidare till flera mästerskap. Det riktiga genomslaget för landslagströjan på gemene mans torso kom vid VM i Tyskland 2006. 50 000 svenska fans på Olympiastadion i Berlin mot Paraguay (1–0) bildade "gula väggen" på läktaren och sedan dess vill många fans bära tröjan när de går på match.

- Till 95 procent är det gula tröjor som säljs. Den andra tröjan, "bortatröjan", bär man ofta mer som ett fritidsplagg men inte om man går på matchen, för då vill man vara gul.

Ingen rea

Men vad händer nu om det går riktigt bra för Sverige i VM och det blir fotbollsfeber som sommaren 1994. Kommer tröjorna att räcka till för alla fans då?

- Leveranstiden på en landslagströja är fyra månader så det som finns det finns, säger Stefan Abelsted.

Om det däremot skulle gå dåligt för Sverige och fansen inte blir tröjsugna är det ingen risk att det blir rea efter VM.

- Fördelen är att den tröja som säljs nu även lever nästa år. Om vi inte skulle gå så långt, och det blir tröjor över, går de att sälja även nästa år.