Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Mohamed Salahs Liverpool leder Premier League. Ligan kommer att sändas i Viasat fram till 2028. Arkivbild. Bild: Jon Supper/AP/TT
Mohamed Salahs Liverpool leder Premier League. Ligan kommer att sändas i Viasat fram till 2028. Arkivbild. Bild: Jon Supper/AP/TT

Viasat vann miljardkampen om Premier League

Premier League kommer att fortsätta sändas i Viasat och Viaplay ett bra tag framöver.
Nordic Entertainment Group (Nent), som äger tv-kanalerna och strömningstjänsten, har förlängt rättigheterna till den engelska högstaligan i fotboll i ytterligare sex år fram till 2028.

– Premier League är en grundplåt i hela vårt sporterbjudande som är väldigt viktig. För oss var det helt givet att förlänga, säger tv-bolagets vd och koncernchef Anders Jensen.

Några siffror för affären går Jensen inte ut med – däremot uppger han att intresset kring rättigheterna för den engelska högstaligan har varit stort. Enligt uppgifter till Dagens industri fick Nent Group betala runt 15 miljarder kronor för att förlänga rättigheterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland i ytterligare sex år då det nuvarande avtalet går ut 2022.

Nent Group tar även över rättigheterna till Premier League i Norge, från TV2. I Sverige har tv-bolaget, som tidigare tillhörde mediekoncernen MTG, sänt Premier League sedan 2010–2011.

– Premier League är väldigt förknippat med Viasat och nu i ännu större utsträckning Viaplay. Det är den framtiden vi ser framför oss, och att kunna skicka ett budskap att Viaplay i många är framöver kommer vara hemmet för sport är viktigt, säger Jensen.

"Hatten av"

Branschexperten Manfred Aronsson, med ett förflutet som vd på C More, kallar affären för en kupp.

– Hatten av för Nent. Det är så avgörande att ha den här rättigheten och det är skickligt spelat av dem. Man har varit snabb, handlingskraftig och haft erfarenheten på sin sida, säger han.

Enligt Aronsson har möjligheten att sända Premier League varit den viktigaste rättigheten på tv-marknaden de senaste 25 åren.

– Den är så otroligt djupt rotad i den svenska folksjälen. Det är en kär vän som återkommer varje helg och det finns en enorm vilja att betala för tv-abonnemang. Det är bara SHL som möjligtvis når upp. De två står i en fullständig särställning, säger Manfred Aronsson.

"Häpnadsväckande"

Han menar också att affären kan få stora konsekvenser för konkurrenten TV4/C More, som enligt uppgifter också ska ha varit intresserad av Premier League efter att i fjol ha köpts av Telia.

– Sporten är fundamentet och ryggraden hos Viasat och Viaplay, utan den hade man aldrig blivit så stora. Här hade C More med Telias muskler i ryggen chansen att ändra på det, säger Aronsson.

– Det var en nu-eller-aldrig-situation för Telia och C More givet att det var sex år det handlade om. Det är häpnadsväckande att den fusionen inte lyckades erövra Premier League. Hade Premier League skiftats hade maktförhållandena i Sverige ändrats totalt. I stället har Nent säkrat rättigheterna i princip hela decenniet, fortsätter han.

Robin Salomonsson/TT