Marcus Ericsson är förväntansfull inför Formel 1-premiären i Australiens Grand Prix i Melbourne. I år är säsongen rekordlång, med två fler lopp än förra året. "Det blir en lång kalender, 21 race, så det blir full fart, men för mig som förare så är det jättekul. Ju fler race, desto roligare blir det", säger han till TT.
Marcus Ericsson är förväntansfull inför Formel 1-premiären i Australiens Grand Prix i Melbourne. I år är säsongen rekordlång, med två fler lopp än förra året. "Det blir en lång kalender, 21 race, så det blir full fart, men för mig som förare så är det jättekul. Ju fler race, desto roligare blir det", säger han till TT.

Tuff bana väntar Ericsson

En tuff, teknisk bana som förändras. Det är vad Marcus Ericsson möter när formel 1-säsongen startar med Australiens Grand Prix i Melbourne. -Det blir helt klart en intressant helg, säger Marcus Ericsson till TT.

ANNONS
|

När Marcus Ericsson sätter sig bakom ratten på söndag kommer han som vanligt ha pumpat upp energin med hjälp av hård musik som Rage against the machine, Volbeat och System of a down.

-Det är hög puls och mycket adrenalin som pumpar. Det är en blandad känsla, man både älskar och hatar det samtidigt. Det är mycket som står på spel i starten, men det är jäkligt roligt överlag, säger han.

TT: Hinner du njuta något under loppet?

-Det är svårt att säga att man njuter. Det handlar mycket om varvtider och konkurrenter. Det är full fokus, men ibland kommer man på att det är rätt så roligt det här, säger han.
"Kräver en del"

Australiens Grand Prix innebär starten på formel 1-säsongen. Ericsson beskriver banan som teknisk och svår, och att greppet förändras under helgen i takt med att fler däck rullat på den.

-Det blir mer och mer grepp som åker ner i banan, det måste man ha med i beräkningarna. Det är inte den lättaste starten på året, absolut inte, det kräver en hel del från förarna och teamet.

Han tycker att loppet ger en fingervisning på hur resten av säsongen blir, därför är den extra intressant. Säsongstart innebär också nya regler. Bland annat får nu tre däckblandningar för torrt underlag användas per förare, i stället för två. Ericsson gillar det.

ANNONS
-Olika team kan vara olika starka i olika delar av loppet. Jag tror att man kan märka det redan i helgen, säger han

Lika förtjust är han inte i förändringarna i kvalloppen, med utökade utslagningsmoment, som även stjärnförare som Lewis Hamilton och Fernando Alonso öppet kritiserat.

-Det känns lite som att man försöker att fixa något som inte var sönder, samtidigt måste man ha ett öppet sinne och se hur det fungerar, säger Ericsson.
Hoppas på poäng

En inte lika tydlig förändring för åskådarna är att informationen som teamet får ge över radio till föraren begränsas. För Ericsson innebär det att han får "plugga lite mer kvällen innan".

-Den smartaste kanske kan dra nytta av det, så jag får hoppas att jag kan ligga i topp där, säger han och skrattar.

Förra året blev det en åttondeplacering i Australien för Ericsson, hans hittills främsta placering i formel 1-sammanhang.

TT: Vad är det realistiskt att hoppas på i år under säsongen?

-Det är svårt att säga specifikt, eftersom det är en materialsport. Jag tog en del poäng förra året, jag vill ta mer poäng och topp tio-placeringar i år. Och det är klart att jag vill förbättra min åttondeplats.

Australiens Grand Prix avgörs i Melbourne, Australiens näst största stad. Banan heter Albert Park och ligger i ett parkområde runt en sjö.

Första Grand Prix: 1996 (Mellan 1985 och 1995 hölls Australiens Grand Prix i Adelaide).

Antal varv: 58

Banlängd: 5 303 kilometer.

Lopplängd: 307,574 kilometer.

Varvrekord: 1.24,125 (Michael Schumacher 2004).

Förra årets vinnare: Lewis Hamilton (Marcus Ericsson kom åtta)

Fakta: Fia.

ANNONS