Det nya reglementet har räddat STCC. Jag kan inte ta något annat i min mun än succé, säger Jonas Lundin, vd STCC efter finalen i STCC på Mantorp Park.
Det nya reglementet har räddat STCC. Jag kan inte ta något annat i min mun än succé, säger Jonas Lundin, vd STCC efter finalen i STCC på Mantorp Park.

Trenden har vänt för STCC

Fler bilar, nya team och mer publik. Det har vänt för STCC.

ANNONS
|

STCC gick på tomgång 2016. Publiken svek, få bilar på "griden". Lösningen blev ett nytt reglemente för 2017. Och efter sista racet för säsongen på Mantorp kan STCC:s vd Jonas Lundin andas ut.

- Det nya reglementet har räddat STCC. Jag kan inte ta något annat i min mun än succé, säger han.

Några publiksiffror vill han inte offentliggöra. Men över 7000 på Anderstorp och mycket folk på finalen i Mantorp

ANNONS

- Gelleråsen var en besvikelse. Men vi tror att spöregnet på förmiddagen spelade roll. Men definitivt har trenden vänt.

Det nya formatet

Formatet med tre race utan omvänd startordning har skapat tråkigare racing, en ledare från start till mål i de flesta loppen. Kritiken har inte låtit vänta på sig.

- Det är högst troligt att det blir förändringar till nästa säsong. Jag gillar den omvända startordningen, men än har vi inte satt ner foten, säger Jonas Lundin.

Inför säsongen 2018 kan andra saker också förändras.

STCC i Norge

Om det blir något ytterligare race på Alastaro i Finland återstår att se. Och Rudskogen utanför Sarpsborg i Norge, bara en timme från Årjäng, är intressant som en möjlig ny bana.

- Vi körde Porsche Carrera Cup på banan i år. Det är en fantastisk anläggning och ett möjligt alternativ.

ANNONS

- Vi har också en ambition att vi ska få ett riktigt stadsrace, men då ska det vara en stad som är villig att satsa på det fullt ut. Vi vet inte om vi når fram till nästa säsong.

Tidigare har man talat om Sundsvall och Örebro, och en ny bana i Göteborg på gamla Säve flygfält.

Flera nya team

Flera nya team kan också vara på väg in. Opel från Tyskland har varit på plats på flera race. Och Alfa Romeo har visat intresse.

- Det är inte omöjligt att nya team dyker upp. Det nya reglementet har väckt intresse nere i Europa, säger Jonas Lundin.

TT

Fakta: Årets STCC-säsong

Årets vinnare: Robert Dahlgren som äntligen fick lyfta STCC-pokalen.

Årets dominant: Johan Kristoffersson dominerade på Alastaro-banan i Finland. Han tog tre polepositioner och tre vinster, maximala 78 poäng. Respekt.

Årets rookie: Fredrik Blomstedt som vann två lopp och slutade tre totalt.

Årets glädjeämne: Fler bilar på "griden". Mer än dubbelt så många till start på premiären som vid premiären i Skövde 2016.

Årets smolk i glädjebägaren: Tråkigare racing. I de flesta loppen vann den förare som ledde ut ur första kurva. Kommer den omvända startordningen tillbaka?

Årets otur 1: Mikaela Åhlin-Kottulinsky som gång på gång råkade ut för problem, punka, kollisioner och bilfel. Bättre lycka nästa år.

Årets otur 2: Fredrik Ekblom som fick punka när han var i ledning i tredje loppet på Falkenberg med sex varv kvar. Där försvann mästerskapet i fjärran.

Årets besvikelse: Att finländarna inte lyckades bättre under sin debutsäsong i STCC.

ANNONS