Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Träna hemma med Friskis & Svettis: Yoga

I samarbete med Friskis&Svettis har GP tagit fram träningsprogram som är enkla att genomföra på hemmaplan.
I denna del är det Yoga som står på schemat. Instruktör Malin Boork berättar mer om vad som väntar.

Hej Malin, vad gör yoga till en bra träningsform?

– Det som är bra är att det blir vad du gör det till. I dagens samhälle där man vill träna, men kanske inte ta ut sig till hundra procent, så är yogan en bra form. Vill man att det ska bli jobbigt får man ta i lite mer och vill man att det ska vara en mjuk och lugn träning så jobbar man därefter.

Vad behöver man för att kunna göra Yoga hemma?

– Ingenting. Det går jättebra att ligga på golvet på vardagsrumsmattan skulle jag säga, eller ett liggunderlag. Sen kan det vara skönt att ha en matta som du kan sätta ner fötterna i och få grepp när du står upp. Man brukar ju säga "stop, drop and yoga".

Hur smidigt är det att göra Yoga hemma?

– Det är smidigt. Jag tycker inte heller att det är en träning som man behöver göra så länge. Du kan göra tre rörelser och så är det bra nog. Det behöver inte vara en hel timme bara för att det ska räknas. Kan man inte sitta på golvet så kan man sitta på en stol eller i soffan och göra rörelserna.

Här är de olika träningspassen:

Träna hemma med Friskis&Svettis: Core soft

Träna hemma med Friskis&Svettis: Hemmafys

Träna hemma med Friskis&Svettis: Jympa bas

Vad är viktigt att tänka på?

– Att, precis som med all annan träning, göra det till sin grej. Försök att hitta det som du tycker känns okej i rörelsen. Det här är bara en form av en rörelse och du behöver inte ens andas i takt, utan det är något som kommer sen. Men börja med rörelsen, applicera andetaget och sen huvudet och tanken.

Vilka är de vanliga misstagen?

– Att man inte ger det samma chans som övrig träning. Precis som vilket gympass som helst måste du ge det en chans tre-fyra gånger innan du kan bedöma det för vad det är.

Hur lång tid behöver man?

– Sätt ett mål på 10-15 minuter om dagen, max, och applicera det på din vanliga träning.

Dela med dig av dina bästa tips för hemmaträning i kommentarsfältet nedan!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.