Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Träna hemma med Friskis&Svettis: Hemmafys

I samarbete med Friskis&Svettis har GP tagit fram träningsprogram som är enkla att genomföra på hemmaplan.
I denna del är det Hemmafys som står på schemat. Instruktör Daniel Buller berättar mer om vad som väntar.

Hej Daniel, vad är hemmafys?

– "Hemmafys" är inte något pass vi egentligen har på Friskis & Svettis, utan en variant som vi gjort för GP:s räkning. Så det är en mix av träningsformer som i vanliga fall har redskap, men som nu är redskapslösa så man kan göra det hemma.

Hur skulle du beskriva träningsformen?

– Idén är att det ska vara kort, ganska enkelt och sen ska det vara ganska så heltäckande och intensivt. Så det ska vara både styrka och kondition under drygt 20 minuter. Det är helt enkelt en rejäl genomkörare på ganska kort tid.

Vad behöver man för att kunna göra det här passet hemma?

– Lite plats egentligen. Lite utrymme. Men idén är att det ska ta lite plats också, så du behöver ungefär så mycket utrymmer så att du kan ligga ner på golvet.

Här är de olika träningspassen:

Träna hemma med Friskis&Svettis: Core soft

Träna hemma med Friskis & Svettis: Yoga

Träna hemma med Friskis&Svettis: Jympa bas

Vad är viktigt att tänka på?

– Jag skulle säga att det är att känna in sin dagsform, oavsett sin nivå. Ifall man testar det för första gången så skulle jag säga att man får börja lugnt och försöka öka successivt. Sen får man anpassa övningarna utifrån sin fysiska status, sin dagsform och hur man vill träna. De flesta övningarna går även att skala och göra lättare. Man kan till exempel köra armhävningarna på knä om man vill.

Vilka är de vanliga misstagen?

– Det är kanske att man går ut för hårt. Eller att man jämför sig för mycket med andra, till exempel mig på filmen. Man måste känna in i kroppen vad man själv känner är en rimlig nivå. Jag är ingen spegling, utan mer en inspirationskälla. Man måste inte gå ner lika djupt som mig i knäböj, utan du gör ditt bästa.

Hur lång tid behöver man?

– Passet är drygt 20 minuter. Men man kan ju köra både kortare och längre om man vill det. Det viktiga är att du blir trött.

Dela med dig av dina bästa tips för hemmaträning i kommentarsfältet nedan!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.