Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Träna hemma med Friskis&Svettis: Core soft

I samarbete med Friskis&Svettis har GP tagit fram träningsprogram som är enkla att genomföra på hemmaplan.
I denna del är det Core soft som står på schemat. Instruktör Barbro Gårdelöv berättar mer om vad som väntar.

Hej Barbro, vad är core soft?

– Core handlar om träning för bålen kan man säga, det är mage- och ryggträning för att stabilisera runt ryggen. Det är huvudsyftet. Soft innebär att det är den lägre belastningsnivån av våra core-träningar.

Vad gör det till en bra träningsform?

– Man kan ju titta på hur människor överlag har trassligt med sina ryggar. Vi vet att åtta av tio svenskar någon gång har mer eller mindre ont i ryggen. Det här handlar om att bli stark runt sin ryggrad för att backa upp och avlasta ryggraden. Har du en stark korsett runt din ryggrad, i form av alla muskler, så är du jättesnäll mot ryggen. Träningen funkar både preventivt och om du har problem med ryggen.

Vad behöver man för att kunna göra det hemma?

– Egentligen ingenting. Man kan gärna ta fram en matta att ligga på. Det kan vara vad sjutton som helst, bara det är något mjukt under när man ligger ner. Annars kan man köra barfota eller med skor på. Sen behöver man lite svängrum.

Hur smidigt är det att göra hemma?

– Den är jättesmidig att göra. För du springer ju inte runt eller liknande, utan du är ganska stationerad på ett ställe.

Här är de olika träningspassen:

Träna hemma med Friskis&Svettis: Hemmafys

Träna hemma med Friskis & Svettis: Yoga

Träna hemma med Friskis&Svettis: Jympa bas

Vad är viktigt att tänka på?

– Det handlar mycket om att lyssna in de instruktioner som man får. Så att man förstår vad man ska göra. Att hitta hållningen och lyssna in sin kropp. Sen är det viktigt att man jobbar lugnt och fokuserat. Att man inte rycker och sliter med ett högt tempo.

Vilka är de vanliga misstagen?

– Det är väl att man ska skynda sig, det är något som man vill stöka undan. Det ligger lite i träningens förväntan att det ska gå undan och det tycker jag kan vara en fara. För här är det nästan tvärtom.

Hur lång tid behöver man?

– Det är svårt. Att man över huvud taget gör något är bra. Men i den bästa av världar kanske man behöver göra någon halvtimme tre dagar i veckan, men man kan även kombinera det med löpning eller cykel.

Dela med dig av dina bästa tips för hemmaträning i kommentarsfältet nedan!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.