Taggsuccén kan upprepas

ANNONS
|

Markus Pettersson är ansvarig för sociala medier på GP.

När har gp.se gjort detta tidigare?

– Vid två tillfällen. Första gången var på konserten med Iron Maiden på Ullevi, och andra gången i samband med att Robyn spelade på Way out west. Vi hade någonstans runt en miljon klick på Maidenbilden, och 2600 personer taggade sig, säger han.

Här kan du se bilden från Iron Maiden: http://ironmaiden.fantag.eu/

Hur gör man en sådan här bild?

– Det är närmare hundra bilder som tas under tio minuter, och sedan sätts ihop med specialutrustning och programvara. Efter Iron Maiden-konserten gjordes en intervju med fotograferna där de förklarar i detalj hur det gick till.

ANNONS

Är det någon skillnad mot tidigare?

– Ja, bilden kommer vara 360 grader i stället för 180, det vill säga att man kommer kunna se hela vägen runt. Jag vet inte var vi kommer placera kamerorna, men ambitionen är att få med både spelare och publik.

Om allt fungerar tekniskt, när kommer man kunna zooma i bilden och tagga sig?

– Någonstans mellan 12 och 24 timmar efter matchen.

ANNONS