Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
2018 invigdes padelbanorna på GLTK. Bild: CARL SANDIN

Succé för GLTK efter mångmiljonsatsningen

Över 50 miljoner investerades i upprustningen av GLTK:s anläggning – nu är medlemsantalet större än någonsin.
Mycket tack vare den nya lockelsen – padel.
– Såklart har padeln spelat en avgörande roll, säger GLTK:s padel och marknadschef Martin Waktel.

I helgen avgörs svenska padeltouren på GLTK. Herrarna inledde sitt spel på fredagen och damerna börjar på lördag. På söndag är det dags för final i de båda klasserna.

För ett drygt år sedan öppnade klubben sina fyra padelbanor. Detta efter att de kände sportens vindar vina runt om i Sverige.

– Vi tycker det ligger rätt i tiden. Vi kommer ha 16 tennisbanor när vi är klara med det här och kände inte att vi behövde två till. Vi kände inte riktigt att behovet fanns att gå från 16 till 18, däremot är det väldigt många som spelar padel, sa klubbdirektör Ulf Börjeson.

Totalt investerades över 50 miljoner – då inte bara på padelbanor utan på hela anläggningen. Och en total succé har det blivit. GLTK är nu större än någonsin sett till medlemsantalet och det är mycket tack vare padelverksamheten. GLTK är nämligen en av få föreningar som just nu har en padeln kopplat till sin klubbverksamheten – men du kan även spela på deras banor om du inte är medlem.

Totalt är det 2000 medlemmar och under 2019 ökade de med fem procent.

– Det som gör att vi slår all time high är ett större erbjudande. Men såklart har padeln spelat en avgörande roll, säger GLTK:s padel och marknadschef Martin Waktel.

– Vi har breddat vårt utbud tillsammans med våra nya fina lokaler.

”Locka Göteborgarna hit”

Klubben hoppas nu att de fortsätter på inslagen väg och ser inga tecken på att medlemsantalet ska sjunka.

– När den nya anläggningen har börjat sätta sig tillsammans med att padel-erbjudandet blir tydligare så jobbar vi för att få in fler medlemmar.

Men innan arbetet fortsätter med att få GLTK att växa är det finalen i svenska padeltouren som ska avgöras. Och det är mycket som är nytt. Det är första gången Waktel och hans kollegor står som arrangör för denna typ utav tävling.

– Vi hoppas att vi skall kunna locka Göteborgarna hit såklart för att på nära håll se och uppleva padel när den är som mest underhållande, GLTK:s padel och marknadschef Martin Waktel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.