Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Spotify satsar på allsvenskan – med 17 poddar

Spotify satsar stort på allsvenskan – med 16 lagpoddar samt en podcast ledd av profilerna Jonas Dahlquist och Irma Helin.
– Det verkar ju gå att prata hur mycket som helst om allsvenskan, säger Dahlquist.

Bland lagpoddarna finns några redan existerande, exempelvis AIK:s "Testa stör" och Djurgårdens "DIFpodden", som görs exklusivt tillgängliga på Spotify tillsammans med nio nystartade.

Även podcasten "Allsvenskan enligt Jonas och Irma" är ny. Satsningen görs tillsammans med Discovery, som sänder allsvenskan, och huvudsponsorn Unibet.

– Vi försöker bredda oss på så många sätt så möjligt, så att vi går att få tag på varje dag, säger Jonas Dahlquist om Discoverys allsvenska bevakning.

– Det verkar ju gå att prata hur mycket som helst om allsvenskan, det är en aldrig sinande marknad.

"Stötta supporterkulturen"

Lagpoddarna skapas av supportrar och varje enskilt lag står i fokus. Helin och Dahlquists podcast blir mer övergripande, men även där kommer supporterperspektivet att stå i fokus.

De ska samtala med de olika lagpoddarna, eller tar in klipp från dem och diskuterar det som tas upp där.

– De (supportrarna) har ju bättre koll på sina lag än vad vi har. Så vi ska försöka använda dem som korrespondenter ute i landet nästan, för att ta reda på hur stämningen är kring varje enskilt lag, säger Dahlquist.

– Det där snacket på läktaren, det får vi inte med oss nu när det inte finns några läktare.

Spotify själv beskriver satsningen som ett sätt att "stötta supporterkulturen i Sverige" samt att låta supportrarna höras när läktarna står tomma.

Helin tar expertrollen

Irma Helin säger att hon antagligen kommer att ha expertglasögonen på sig, men att det blir i ett mer avslappnat sammanhang.

– Det kommer ändå att vara ett ganska ledigt samtal. Det blir som att jag och Jonas sitter i soffan och snackar fotboll, bara att man nördar ner sig lite extra, säger hon.

Dahlquist tror också att Helin får ta expertansvaret.

– Jag är kanske lite mer programledare över det hela, och så kan jag komma med en förvirrad åsikt ibland också, säger han.

"Allsvenskan enligt Jonas och Irma" kommer ut på veckobasis, och lagpoddarna släpper 1–2 avsnitt per vecka.