Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Leif Nilsson,Sven Norfeldt, Dunross huvudägare och Jan Juhlin.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sponsring ger miljoner

Finansmannen Sven Norfeldts företag satsar på västsvensk ungdomsidrott. Bolaget lägger nu in 20 miljoner kronor i en egen stiftelse.

I år sponsrar, eller stödjer, Norfeldts bolag Dunross ungdomsidrotten i 58 västsvenska föreningar, i huvudsak inom lagidrotter. Beloppet för varje förening baseras på antalet aktiva barn och ungdomar. Det handlar om sammanlagt 3,3 miljoner kronor per år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det kostar att bedriva ungdomsverksamhet för såväl tjejer som killar och stödet från företaget gör skillnad, säger styrelseledamoten i Öjersjö IF, Jonas Carlsson.

För att verksamheten ska säkerställas i framtiden lägger Sven Norfeldts bolag hela ungdomssponsringen i en stiftelse. Startkapitalet är 20 miljoner kronor.

- Initialt lägger vi in 20 miljoner kronor, men det är inget engångsbelopp, säger Sven Norfeldt när vi träffas i Mossens BK:s slitna klubblokal alldeles intill Fysiken.

Norfeldt började sitt ekonomiska engagemang med sitt allsvenska favoritlag och sportsliga kärlek Örgryte IS i början av 2000-talet. Han har varit öisare sedan barnsben. Efterhand beslöt dock bolaget att lägga sina pengar på ungdomsidrott istället. Det gäller också i dag, även om företagets logotyp faktiskt också syns på Öis seniorers byxor.

Antalet föreningar växer hela tiden och man ser gärna att det blir fler.

Men behöver Sven Norfeldts privata investmentbolag stärka sitt varumärke genom att sponsra ungdomsidrotten? Svaret är nej.

- Det gör mig glad att det fungerar och gör nytta varje gång vi stoppar in pengar någonstans. Det är härligt att se vilket mervärde det skapar för klubbarna.

Styrelseordförande Leif Nilsson, före detta vd i Göteborg & Co, lägger till:

- Idrotten är viktig för demokratins utveckling.

Stödet går bara till lagidrotter där alla har råd att vara med. Därför väljer man att till exempel inte sponsra golf, segling eller ishockey.

Norfeldts bolag skriver tvåårsavtal med klubbarna (fotboll, handboll, bandy, innebandy och basket) med naturlig förlängning om föreningen lever upp till de villkor som är framtagna.

De klubbar som vill vara med måste följa en modell:

* Klubbarna får inte toppa sina lag före 13 års ålder, sen kan laguttagning ske baserad på träningsflit och kompetens.

* Klubbarna ska kontinuerligt utbilda ledare och barnens föräldrar.

* Jobba mot sexism och för lika rättigheter för tjejer och killar.

* Ha en levande ungdomspolicy där språk och uppförande är viktigt.

* Och alla pengar ska givetvis gå till ungdomsverksamheten.

- De har gått lite längre än andra sponsorer genom att visa vilken väg de tycker vi ska gå, säger Jonas Carlsson i Öjersjö.

Och enligt Jan Juhlin, som sköter sponsringsverksamheten i bolaget och själv är ungdomsledare i Azalea, så är det inga problem.

- Klubbarna uppfyller det här, säger han.

Det finns också ett slags eget kontrollsystem mellan klubbarna.

- Samtidigt får man lita på människor, säger Leif Nilsson.

Nicklas Kartengren, ordförande i Mossens BK, har inga problem med att leva upp till de krav som följer med stödet.

- Det är snarare så att vi är mer på tårna och verkligen kritiskt granskar vår verksamhet.

Han vet, precis som många andra ledare i små föreningar, hur det är vända på slantarna en och två gånger för att få verksamheten att gå ihop.

Joakim Karlsson, ordförande i Qviding håller med:

- Deras krav är inga problem alls för oss. Hela vår verksamhet bygger på att bygga en bra social plattform för ungdomar och samtidigt ge dem möjligheten att bli elitspelare.

Om några dagar anordnas en heldagskonferens där alla 58 föreningar är inbjudna. En första möjlighet till nätverkande.

- Jag ser fram emot dialog och samverkan med de andra klubbarna, säger Nicklas Kartengren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.