Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: MIKE SEGAR

Sanslösa priset för reklam under Super Bowl

Det kostar på att marknadsföra sig under amerikanska Super Bowl.
Enligt flera amerikanska medier ska Fox Sports, som sänder NFL-finalen, redan sålt ut alla reklamplatser till sändningen.
Och priset, det är inget för den tunna plånboken.

Finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL är en av de stora höjdpunkterna under sportåret. Framförallt i Nordamerika.

Fjolårets final mellan New England Patriots och Los Angeles Rams sågs av över 98 miljoner tittare, vilket dock var den sämsta siffran på över tio år.

Toppnoteringen kom 2015 när 114,4 miljoner tittare såg Seattle Seahawks besegras av Patriots.

Hur många som väljer att slå på tv:n när Super Bowl spelas den 2 februari på Hard Rock Stadium i Miami återstår att se.

Men en sak är iallafall säker, det kommer kosta att få en reklamplats under sändningen.

Priset för 30 sekunder: 50 miljoner

Enligt flera amerikanska medier har nämligen Fox Sports, som sänder finalen, redan sålt ut alla reklamplatser under sändningen och enligt kanalens vice vd för sportförsäljning, Seth Winter, har man sålt 30 sekunders-platser för uppemot 5,6 miljoner dollar.

Det motsvarar strax över 53 miljoner svenska kronor i dagens växelkurs.

Trots det hutlösa priset har det alltså inte varit svårt att sälja reklamplatserna.

– Det är flera annonsörer som inte kunde få någon plats hos oss för att deras kreatörer inte var redo eller på grund av någon form av obeslutsamhet. Så vi får försöka ge de platser före och efter matchen, säger Seth Winter enligt amerikanska Variety.

Vill man ha en reklamplats före eller eftermatchen så kan man "fynda". Då kostar de dyraste platserna "bara" mellan två och tre miljoner dollar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.