Så har evenemangsbesökaren förändrats av pandemin

En färsk undersökning visar att evenemangsindustrin står inför tuffa utmaningar. Effekterna av pandemin går ännu inte helt att överblicka.
– Det som är lite oroväckande är att de frekventa evenemangsbesökarna har blivit lite mer bekväma, säger Andreas Andersson Åkerling, vd på Upplevelseinstitutet som har gjort studien.

ANNONS
|

I början av 2020 stod evenemangsindustrin inför ett spännande tid. SHL redovisade 2,5 miljoner arenabesök, allsvenskan räknade med publikökning och i Göteborg hade Håkan Hellström sålt ut fyra konserter på Ullevi.

Sedan slog en pandemi till och tvingade fram restriktioner och tomma läktare.

Sedan en tid tillbaka är coronarestriktionerna borta och livet för många på väg tillbaka till det normala.

Det gäller även evenemangen.

För att förstå hur besökarens beteende kommer att förändras efter pandemin har det oberoende analysföretaget Upplevelseinstitutet på Tillväxtverkets uppdrag genomfört intervjuer vid två tillfällen, i maj och oktober 2021.

I veckan kunde de presentera sitt resultat vid en föreläsning ihop med RF-Sisu Västra Götaland.

ANNONS

Inte självklart att besökarna kommer att återvända

– Vad vill besökare ha efter pandemin? Det korta svaret är att vi inte vet än. Det kan ta ett, två eller fem år. Det vi ska försöka göra är att presentera en ögonblicksbild, förklarade företagets vd Andreas Andersson Åkerling.

Dock går ett antal pandemieffekter att skönja redan nu.

Enligt Andreas Andersson Åkerling är det inte självklart att evenemangsbesökarna kommer återvända till arenorna i samma utsträckning som tidigare när samhället nu öppnas upp.

– Det som är lite oroväckande är att de som är frekventa evenemangsbesökare har blivit lite mer bekväma, samtidigt som de säger att de inte vill ha lika mycket planerat och att många evenemang går lika bra att uppleva digitalt, säger han.

Däremot visar undersökningen att intresset för själva företeelsen, som ishockey, fotboll eller musik, inte har förändrats.

– Det är kvar på samma nivå som innan, däremot är det inte säkert att man kommer gå på lika många evenemang som tidigare, säger Andreas Andersson Åkerling.

Enligt undersökningen har andelen som anger att de oftare än före pandemin kommer besöka evenemang mellan april och oktober minskat från 15 till 12 procent.

Samtidigt har andelen som uppger att de mer sällan kommer besöka evenemang ökat från 8 till 13 procent.

– Du har ett mönster som inte är jätteroligt om du är evenemangsarrangör, säger Andreas Andersson Åkerling.

Upplevelseinstitutet har också identifierat ett antal hinder. Bland annat säger två av tre av svenskar att osäkerhet kring avbokningsregler leder till större ovilja att boka evenemang långt fram i tiden.

ANNONS

Evenemang kan försvinna – några är redan borta

– Det är inte så kul som evenemangsarrangör. Där vill man ha ganska bra täckning långt innan, fylla sitt motionslopp tidigt och sälja bra med säsongskort.

Vad det beror på har Upplevelseinstitutet en del tankar kring.

– Man kan tänka sig att många människor har bränt sig några gånger. Man har kanske anmält sig till ett motionslopp som har blivit inställt och inte fått pengarna tillbaka, eller köpt biljett till en konsert som flyttats från en lördag i maj till en tisdag i november. Då kan man förstå att man inte vill boka saker långt fram i tiden, säger Andreas Andersson Åkerling.

Kommer vi få se evenemang försvinna?

– Ja, det kan det säkert vara. Vissa evenemang har kanske redan försvunnit tyvärr. Sådana som har byggt på det fysiska mötet och sedan inte haft muskler att vara kvar under två år. Nu när vi har öppnat kan vi hoppas att de som är kvar orkar vara kvar ännu längre, säger Andreas Andersson Åkerling.

LÄS MER:Handelskammaren: ”Arenan måste stå klar tidigare”

LÄS MER:Eventuella hastbeslut i arenafrågan undanbedes

LÄS MER:Planen – Stockholm ska förbi Göteborg som eventstad

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS