Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I den uppmärksammade reklamen visas hur Budweisers ene grundare Adolphus Busch kommer till USA.

Reklam upprör inför Super Bowl

Vanligtvis brukar Super Bowl samla stora delar av den amerikanska befolkningen. Men i år har en reklamfilm, som skär sig med president Trumps hårda ställning mot flyktingar och immigranter, slagit in ytterligare en splint i det politiskt splittrade landet.

Det handlar om öltillverkaren Budweiser, en av USA:s största annonsörer, som med sin reklam hamnat mitt i den pågående immigrationsdebatten.

Filmen, som redan släppts men också ska sändas under söndagens match mellan New England Patriots och Atlanta Falcons, visar hur en av märkets grundare, Adolphus Busch, tar sig till USA från Tyskland år 1857.

Busch blir hårt ansatt och illa behandlad av flera människor han möter, som skriker åt honom att "åka tillbaka hem", innan han möter sin blivande affärspartner Eberhard Anheuser i Missouri.

Inte tanken

Tidigare år hade filmen troligtvis inte räknats som kontroversiell, men då den offentliggjordes bara dagar efter att USA:s president Donald Trump skrev under ett dekret som stänger gränserna för flyktingar och medborgare från sju, mestadels muslimska länder, så ses den nu som ett inlägg i debatten.

Detta var dock inte alls meningen enligt AB InBev, som tillverkar ölet.

- Även om den utspelar sig på 1800-talet så är det en historia som vi tror kommer att gå hem hos dagens entreprenörgeneration – de som strävar efter att uppfylla sina drömmar, sade Budweisers vice ordförande Ricardo Marques till Financial Times.

Trots det har hashtaggen #boycottbudweiser har de senaste dagarna spridits i sociala medier bland människor som tycker att budskapet är "anti-Trump".

"Sekulär högtid"

Reklamen under Super Bowl har ihop med halvtidsunderhållningen växt till en jätteindustri. Enligt New York Times har kostnaden för 30 sekunder tv-reklam under sändningen i år krupit upp till 5 miljoner dollar – nästan 44 miljoner kronor – från strax över 2 miljoner för tio år sedan.

- Super Bowl-söndagen är verkligen Amerikas sekulära helgdag, och kombinerar ätandet på thanksgiving, kommersen runt jul och den patriotiska stämningen förknippat med 4 juli (USA:s nationaldag), sade Dennis Deninger, som undervisar i sportkommunikation vid Syracuse University, till Financial Times.

Spelarna och ledarna i de aktuella lagen har i största möjliga mån försökt att undvika att dra in politiken i stormatchen. Så långt det har gått.

President Trump är starkt förknippad med New England Patriots och god vän med så väl quarterbacken Tom Brady som tränaren Bill Belichick.

Kommer inte besöka

Trots det är han knappast populär hos alla spelarna i laget.

Martellus Bennett tänker inte åka till Vita huset om det blir Patriots som tar hem segern.

- Troligtvis inte. För jag stöder inte personen som är där, sade Bennet till Detroit Free Press.

Atlantas Mohamed Sanu är troende muslim och valde att inte helt ducka frågor om inresestoppet.

- Det är en väldigt svår situation och jag ber för att vi som ett land och som en värld kommer att kunna förbli enade. Det är väldigt svårt för mig att prata om det här just nu. Det skulle ta upp mycket tid så jag vill fokusera på matchen och på fotboll, sade han enligt New York Times.