Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Rasmus Lindh var en säsong från drömmen

Kontraktet var skrivet och drömmen var inom räckhåll. Förra säsongen hade kunnat ta Rasmus Lindh in i amerikansk racings finrum.
Men pandemin raserade allt.
– Helt plötsligt sa de bara att vi fick packa ihop och åka hem, berättar han.

Indycar, lite som den amerikanska motsvarigheten till Formel 1, har sedan 2019 varit av stort svenskintresse. Sedan dess finns två svenska förare med på griden - Felix Rosenqvist och tidigare Formel 1-föraren Marcus Ericsson, som båda har bärgat både pallplatser och vinster i den prestigefulla serien.

I år hade de kunnat bli tre.

En ung talang från Göteborg befann sig i början av 2020 precis där han ville. Efter en satsning som pågått i många år och gått från gokarts i Kullavik till juniorserier i USA började målet skymta i fjärran.

LÄS MER: Första segern för Marcus Ericsson: "På tiden"

Rasmus Lindh hade säkrat ett kontrakt för att köra Indy Lights, supportserien för Indycar. Att vinna den serien innebär ett stipendium för att köra i Indycar den följande säsongen och fungerar lite som en biljett in till amerikansk racings finrum.

För Lindh innebar det att en plats i Indycar för 2021 var inom räckhåll.

I mars föra året var han på plats i amerikanska St. Petersburg, där säsongens första race skulle köras. Uppladdningen hade varit omfattande med flera testdagar i bilen, där det hade blivit riktigt bra varvtider som talade för en stark säsong.

Väl på plats hade man hunnit köra tävlingshelgens första träningspass när beskedet kom.

Säsongsöppningen ställs in på grund av ett virus som hade kommit till USA.

Då hade man ingen aning om vilken omfattning coronapandemin skulle komma att få.

– Helt plötsligt sa de bara att vi fick packa ihop och åka hem. Det fanns inte mycket att göra, så jag skaffade en lägenhet i Indianapolis för att vänta tills serien skulle kunna starta, berättar Rasmus Lindh.

Det blev en nästan tre månader lång, isolerad, väntan i den där lägenheten. Utegångsförbud i Indianapolis gjorde att träningstillfällen i bilen var omöjliga att få till, så träning på gym var det som stod på agendan tills dess att Indy Lights skulle dra igång igen.

Men den första juli 2020 kom nästa dråpslag. Beskedet om att Indy Lights 2020 ställdes in helt och hållet.

Kontraktet bröts

Lindh hade kontrakt för att köra Indy Lights med Belardi Auto Racing, samma team som Felix Rosenqvist körde för 2016. När säsongen ställdes in var förväntningen att kontraktet helt enkelt skulle flyttas fram ett år.

Men en inställd säsong innebär att majoriteten av racingteamens inkomster stryps. För Belardi Auto Racing blev det ekonomiska bakslaget för stort, vilket gjorde att teamet inte överlevde coronapandemin.

Med det försvann även Rasmus Lindhs kontrakt för serien som skulle ta honom till Indycar.

– Det kändes väldigt tungt. Vi var väl förberedda inför säsongen med många testdagar där jag hade varit snabb. Jag fick gå från att sitta i bilen, redo för att jaga en plats i Indycar till att behöva lägga om planen helt. Det har inte varit helt lätt att ladda om efter det.

Att ta sig till toppen inom motorsport, oavsett om man siktar mot de amerikanska serierna eller via Europa in i Formel 1, innebär en satsning som kostar otaliga miljoner.

Det är ytterst få förare som har ekonomiska förutsättningar att klara den typen av satsning på egen hand. Istället behöver unga, lovande förare förlita sig på sponsorer för att få den ekonomiska backning som krävs.

Så att kontraktet för Indy Lights bröts var en sak, men smällen som coronapandemin inneburit för motorsportens sponsorer är den som slagit hårdast.

– Många kontrakt har ställts in och det är svårt att hitta sponsorer just nu. Så jag har inte samma backning längre, vilket gör det svårt att börja om och säkra ett nytt kontrakt i Indy Lights.

Drömmen lever fortfarande

Även om det inte blev en plats i Indycar just den här säsongen, så lever drömmen vidare.

När GP når Rasmus Lindh Befinner han sig i USA. Där kör han just nu i två olika klasser med annorlunda biltyp, prototypbilar, där man dessutom kör långa lopp där flera förare delar på en och samma bil.

Bland annat kör han i IMSA Weather Tech, där loppet Daytona 24h ingår i kalendern. Det är en amerikansk motsvarighet till prestigefyllda LeMans som kör i Frankrike. En tävling som till och med filmatiserats, åtminstone loppet från 1966 då Ford gjorde en satsning för att besegra Ferrari.

LÄS MER: Veteranen vann Indy 500 – Ericsson elva

Men att köra prototypbil är bara en tillfällig lösning för Rasmus Lindh. Målet är fortfarande att hitta backning för att satsa mot Indycar igen. Men tills dess är det en fungerande lösningen för att hålla raceförmågan i trim.

– Själva känslan i körningen är rätt så lik, bilarna är typ som täckta formelbilar. Skillnaden ligger i att bilarna är tyngre och att det krävs ett lite annat tankesätt när man kör så här långa lopp.

Men målsättningen är att göra en ny satsning mot Indycar?

– Ja, att ta steget tillbaks till formelbilar och Indycar är målet. Just nu är det väldigt svårt att säga när det kan ske dock. Pandemin har varit ett enormt bakslag så det handlar om att hitta nya vägar in - men jag är långt ifrån redo att ge upp.

Fakta om Indycar

Serien Indycar kan ses som den amerikanska motsvarigheten till Formel 1. Här finns det dock inga krav på att ett team ska ha två förare, bilarna är lite jämnare och det finns bara två motortillverkare att välja mellan.

Till skillnad från Formel 1 kör Indycar dessutom vissa av sina lopp på ovalbanor.

En av de stora höjdpunkterna på kalendern varje år är Indy 500, som är ett av världens största återkommande sportevenemang. Förarna kör ett 500 miles långt race på Indianapolis Motor Speedway och att vinna innebär enorm prestige. Kenny Bräck är den enda svensk som lyckats med bedriften att vinna Indy 500, år 1999.

Just nu kör två svenskar i serien, Marcus Ericsson för Chip Ganassi Racing och Felix Rosenqvist för Arrow McLaren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.