Publikutvecklingen i Svensk fotboll har under 2000-talet haft en positiv kurva jämfört med 90-talet och i fjol var publiksnittet i allsvenskan 10 258 åskådare - den högsta sedan 1965. Dessutom har intresset för landslaget aldrig varit större.
Fast i år har publiken svikit landets högsta serier.
Superettan har tappat knappt 40 procent och har ett snitt efter 18 omgångar på 1 565 jämfört med fjolårets 2 559.
Lika illa är det inte för Allsvenskan, men den redovisar ändå ett tapp på drygt fem procent och snittet är nere på 8 471. Tillsammans har de båda serierna förlorat drygt 200 000 åskådare (68 993 i Allsvenskan, 143 111 i Superettan).
Flera förklaringar
Det kanske tyngsta är det tighta spelschemat före EM-slutspelet. Men också att årets allsvenska består av fler lag, 16 i stället för 14, vilket påverkar snittet negativt. För Superettan är en stor förklaring att numera allsvenska IFK Norrköping i fjol lockade 5 744 i snitt.
När allsvenskan summeras i mitten av november tror fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell på ett tapp på runt 1 500 jämfört med i fjol.
Fast vändningen kommer redan nästa säsong.
- Då har vi minst två nya arenor (Göteborg och Malmö) och det brukar innebära rejäla lyft, säger han.
- Samtidigt är det oerhört viktigt att diskutera vilka åtgärder som måste vidtas för att locka mer publik till matcherna. Generellt sett har vi till exempel haft färre företagsbesökare jämfört med andra europeiska länder.
IFK Göteborg nästan halverat
Lars-Åke Lagrell anser också att säljorganisationerna i klubbarna måste bli bättre.
- Föreningarna måste jobba mer med sin publik, både mot privatpersoner och företag. Samtidigt har vi inom förbundet ett ansvar att leda debatten och ta initiativ så att klubbarna samarbetar och byter erfarenheter.
Vad tror du allsvenskan har för snitt om fem år?
- Vi bör ligga där vi låg i fjol, alltså runt 10 000 åskådare, säger Lars-Åke Lagrell.
Det lag som i särklass tappat mest publik är IFK Göteborg. När SM-bucklan lyftes mot den kolsvarta himlen inför ett fullsatt Ullevi kunde klubben konstatera att snittet slutade på 15 797. Efter 18 omgångar i år är siffran nästan halverad, till 8 307.
Målet nå budget
- Vi är inte nöjda, men vi är ändå hoppfulla om att nå vår budget på runt 12 000, säger Blåvitts marknadschef Hans Lundberg.
- Vi har kvar att möta Gais och Elfsborg som båda är av derbykaraktär. Dessutom möter vi Djurgården och förhoppningsvis påverkar den matchen toppstriden i tabellen.
Damallsvenskan hade sin publikpeak 2004, då 1 127 åskådare i snitt lockades till arenorna. Framförallt tack vare Umeås fina publiksiffror. Sedan dess har det gått upp och ner. Den här säsongens snitt på 919 är 57 färre än i fjol.
Sammanställning av fakta:
Ulf Niklasson och Marcus Olsson.