Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

17 av årets 24 förare samlade inför säsongspremiären av nya STCC. Arrangörerna hoppas att alla förändringar ska leda till mer fight på banan och mer kamp i tabellen.

Nystart för STCC med nytt reglemente

Nytt reglemente, nya bilar, nya förare. STCC är sig inte likt. Och det passar en förare särskilt bra.

STCC har brottats med problem i flera år. I premiärloppet i Skövde förra året kom tio bilar till start, och bara sju gick i mål. Det var definitivt ingen underhållande racing.

Men STCC har vidtagit drastiska åtgärder och bytte ut hela reglementet. Nu har man blivit en TCR-serie (Touring Car Racing). När starten går på Knutstorp på lördag står 21 bilar på griden.

- Vi blir en av de största TCR-serierna. Bara Tyskland är större men de har kört i flera säsonger. Vi har satt oss på racingkartan ordentligt, säger STCC:s vd Jonas Lundin.

Få veteraner

Det gör också att kampen om mästerskapet är mer oviss än på länge. De flesta förarna är unga. Bara några få veteraner finns kvar. En som sticker ut hakan är Robert Dahlgren.

- Det nya reglementet passar mig perfekt. Det är nog med andraplatser nu, säger han och syftar på att blivit totaltvåa fyra gånger.

När STCC frågar förarna vem de tror ska vinna om det själva inte tar hem titeln pekar en stor majoritet ut Robert Dahlgren – 73 procent. Men det finns utmanare.

En av dem är rookien Dennis Strandberg. Den ende föraren i fältet som har tävlingserfarenhet av TCR-racing. Han fick chansen att hoppa in i finalen på Hockenheim i den tyska serien i fjol – och gjorde succé direkt med två andraplatser.

- Men jag vill inte bli tvåa igen. Det finns ingen som minns den som kommer tvåa, säger han kaxigt.

Göra avtryck

Och bakom står en rad andra unga förare som siktar på att göra avtryck när det mesta nu är nytt. Namn som nämns är Tobias Brink, Micke Olsson och Marcus Annervi som alla presterat bra på testkörningarna.

Det nya reglementet innebär också att man blåser liv i teammästerskapet. Under tidigare reglementet har alla i princip haft likadana bilar och det var svårt för de verkliga fansen att uppbåda entusiasm just för sina favoritmärken. Men nu är det bilar baserad på plattformar som används för de vanliga "gatbilarna".

Nytt för säsongen är också en tävlingshelg i Finland senare i maj och premiär för finska team i mästerskapet.

Fight på banan

Det nya formatet är tänkt att ge publiken mer racing. STCC går från två till tre race varje tävlingshelg. Och kvalet görs om, där den omdiskuterade omvända startordningen försvinner. Arrangörerna hoppas att alla förändringar ska leda till mer fight på banan och mer kamp i tabellen.

- Jag tror att vi kommer att få se överraskningar på podiet det här året. Det ska bli väldigt spännande. säger Jonas Lundin.