STCC har brottats med problem i flera år. I premiärloppet i Skövde förra året kom tio bilar till start, och bara sju gick i mål. Det var definitivt ingen underhållande racing.
Men STCC har vidtagit drastiska åtgärder och bytte ut hela reglementet. Nu har man blivit en TCR-serie (Touring Car Racing). När starten går på Knutstorp på lördag står 21 bilar på griden.
- Vi blir en av de största TCR-serierna. Bara Tyskland är större men de har kört i flera säsonger. Vi har satt oss på racingkartan ordentligt, säger STCC:s vd Jonas Lundin.
Få veteraner
Det gör också att kampen om mästerskapet är mer oviss än på länge. De flesta förarna är unga. Bara några få veteraner finns kvar. En som sticker ut hakan är Robert Dahlgren.
- Det nya reglementet passar mig perfekt. Det är nog med andraplatser nu, säger han och syftar på att blivit totaltvåa fyra gånger.
När STCC frågar förarna vem de tror ska vinna om det själva inte tar hem titeln pekar en stor majoritet ut Robert Dahlgren – 73 procent. Men det finns utmanare.
En av dem är rookien Dennis Strandberg. Den ende föraren i fältet som har tävlingserfarenhet av TCR-racing. Han fick chansen att hoppa in i finalen på Hockenheim i den tyska serien i fjol – och gjorde succé direkt med två andraplatser.
- Men jag vill inte bli tvåa igen. Det finns ingen som minns den som kommer tvåa, säger han kaxigt.
Göra avtryck
Och bakom står en rad andra unga förare som siktar på att göra avtryck när det mesta nu är nytt. Namn som nämns är Tobias Brink, Micke Olsson och Marcus Annervi som alla presterat bra på testkörningarna.
Det nya reglementet innebär också att man blåser liv i teammästerskapet. Under tidigare reglementet har alla i princip haft likadana bilar och det var svårt för de verkliga fansen att uppbåda entusiasm just för sina favoritmärken. Men nu är det bilar baserad på plattformar som används för de vanliga "gatbilarna".
Nytt för säsongen är också en tävlingshelg i Finland senare i maj och premiär för finska team i mästerskapet.
Fight på banan
Det nya formatet är tänkt att ge publiken mer racing. STCC går från två till tre race varje tävlingshelg. Och kvalet görs om, där den omdiskuterade omvända startordningen försvinner. Arrangörerna hoppas att alla förändringar ska leda till mer fight på banan och mer kamp i tabellen.
- Jag tror att vi kommer att få se överraskningar på podiet det här året. Det ska bli väldigt spännande. säger Jonas Lundin.
Fakta: Förare i STCC 2017
21 Andreas Ahlberg – VW Golf GTI
57 Andreas Andersson – SEAT Léon
20 Mattias Andersson – Honda Civic
61 Marcus Annervi – Honda Civic
9 Fredrik Blomstedt – VW Golf GTI
71 Tobias Brink – Audi RS3 LMS
10 Antti Buri – Audi RS3 LMS
2 Robert Dahlgren – SEAT Léon
30 Fredrik Ekblom – VW Golf GTI
37 Daniel Haglöf – SEAT Léon
68 Niko Kankkunen – Audi RS3 LMS
3 Johan Kristoffersson – VW Golf GTI
9 Reuben Kressner – Audi RS3 LMS
67 Lari-Pekka Laaksonen – SEAT Léon
45 Joonas Lappalainen – Audi RS3 LMS
11 Niklas Lilja – Honda Civic
55 Peter Möller – VW Golf GTI
36 Micke Ohlsson – Audi RS3 LMS
81 Nicklas Oscarsson – KIA Cee´d
44 Olli Parhankangas – SEAT Léon
4 Dennis Strandberg – VW Golf GTI
59 Peter Wallenberg Jr – SEAT Léon
22 Albin Wärnelöv – VW Golf
89 Mikaela Åhlin-Kottulinsky – Audi RS3 LMS
Källa: STCC
Fakta: STCC säsongen 2017
6 maj – Knutstop
20 maj – Alastaro, Finland
17 juni – Solvalla, Stockholm
9 juli – Falkenberg
13 aug – Karlskoga
3 sep – Anderstorp
16 sep – Mantorp
Källa: STCC
Fakta: Det nya tävlingsformatet
Så går tävlingarna till:
Test 1 och test 2: Körs vardera 60 minuter.
Kval 1: Alla bilar kör 15 minuter. Avgör startordningen i race 1.
Kval 2: De tio bästa kör ytterligare 10 minuter. Avgör startordningen i race 2.
Kval 3: De fem bästa kör ytterligare 5 minuter. Avgör startordningen i race 3.
Varje kvalvinnare får 1 poäng. Den omvända startordningen är borttagen.
Race 1: 13 minuter.
Race 2: 17 minuter.
Race 3: 22 minuter.
Poäng i varje heat: 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4- 2 - 1.
Varje tävlingsdag koras en vinnare för den tävlingsdagen. Maxpoäng under en tävlingsdag är 78.
De tre bästa poängplockarna i respektive deltävling får placeringsvikter 30, 20 respektive 10 kg i sin bil under hela nästkommande tävlingsdag.
Källa: STCC