Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Allsvenskans nya medieavtal uppges vara guldkantat för klubbarna. Arkivbild.

Nya tv-avtalet presenteras på fredag

På fredag presenteras det nya tv-avtalet för svensk elitfotboll på herrsidan från säsongen 2020. Samtidigt tar fotbollen ett steg framåt i den tekniska utvecklingen med lanseringen av en ny app.

Den nya medieupphandlingen, som ska träda i kraft om tre år, har varit en av den svenska sportvärldens hetaste frågor den senaste tiden. Det nuvarande tv-avtalet med C More/TV4-gruppen löper ut 2019. Enligt tidigare uppgifter till Aftonbladet ska det nya avtalet vara värt nästan dubbelt så mycket – nästan en halv miljard kronor årligen – som det nuvarande.

Tidigare har det rapporterats att Discovery Networks Sweden, med Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport, ska vara det bolag som vunnit upphandlingen.

- Vi kommenterar inte någonting förrän på fredag. Det är klart att vi ser en förbättring i avtalet, men det tänker jag inte heller kommentera, säger Enquist, som kommer att presentera nyheten för styrelsen och klubbarna på Svensk elitfotbolls, Sefs, medlemsmöte på fredag.

Släpps stegvis

Men redan till årets säsong, som startar i början av april, lanseras en ny officiell app från Sef – Allsvenskan live – som är tänkt att ta supportrarna närmare ligorna och lagen.

Förutom att kunna följa själva ligan är det tänkt att klubbarna ska kunna ha eget material i appen under egna sektioner. Det kan handla om tillgång till statistik, intervjuer och exklusivt material. Användarna ska också kunna se klipp och repriser direkt i telefonen om de är inloggade på de officiella trådlösa nätverken på arenorna, under matcherna.

- Det släpps nu stegvis lösningar för föreningarna, som de mest mogna föreningarna kommer vara snabbast igång med naturligtvis. Sedan kommer det här i ett jämnt tempo de nästkommande åren.

Vill inte drabbas

Till slut kan det eventuellt handla om att se matcherna direkt i appen. Allt detta har en stor del i det nya medieavtalet och fanns med i den tekniska kravspecifikationen, en så kallad "tender", som Sef gick ut med till mediebolagen.

- Hela tendern har varit byggd annorlunda tack vare att vi är på väg mot ett annorlunda arbetssätt, säger Mats Enquist.

- Media är en stor bit av det som följer med en sån här applikation. Det finns en annan önskan för hur man vill jobba med en mediepartner nu än hur det har sett ut traditionellt.

Mycket handlar om att fotbollen inte vill se andra företag ta vinsten och kunderna från den egna produkten, där andra aktörer än klubbarna och fotbollen själv tillhandahåller statistik, klipp, nyheter, biljettförsäljning och annat extramaterial till supportrarna.

Som exempel nämner Mats Enquist andra branscher som taxi-, musik- och hotellbranschen, där mellanhänder varit bäst på att skapa relationen till kunderna.

- Antingen är man med på resan eller så blir man drabbad av den. Och vi har inga intentioner att bli drabbade av den, säger Mats Enquist.