Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Nya galna priset för Super Bowl-reklam

Att det är dyrt att köpa reklamtid under Super Bowl är ingen hemlighet, men sändande kanalen FOX Sports nya pris slår alla tiders gränser.

Fox Sports, som äger tv-rättigheterna till Super Bowl, vill ha mer är fem miljoner dollar (drygt 40 miljoner svenska kronor) för 30 sekunders reklamtid under 2017 års upplaga av Super Bowl. Det rapporterar amerikanska Variety.

Priset för reklam under evenemanget, som är det mest sedda på amerikansk tv varje år, har stigit rejält under de senaste åren. För tio år sedan kunde företag köpa 30 sekunder för hälften av priset som Fox vill ha för nåsta år, rena kapet med andra ord.

Återstår att se om Fox kan få företag att betala vad de vill ha. Att reklamplatserna är lukrativa råder det inget tvivel om i alla fall. Tittarsiffrorna under fjolårets Super Bowl uppgick i 111,9 miljoner.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.