Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Nobbade Jordan – gick miste om miljarder

Michael Jordan var på väg att slå igenom och vände sig då till Converse. Skoföretaget nobbade dock Jordan som istället vände sig till Nike. Idag är hans eget märke värderat till 30 miljarder kronor, enligt Forbes.

Michael Jordan slog igenom med dunder och brak direkt när han klev ut på NBA-scenen och blev en av världens absolut största idrottsprofiler. När han började sin långa och framgångsrika karriär var det Larry Bird och Magic Johnson som var de största stjärnorna.

Gemensamt för de två?

Jo, ett lukrativt avtal med skoföretaget Converse.

LÄS MER: Ravellis okända Rumänien-historia: "Gåshudskänsla"

När Michael Jordan kontaktade företaget fick han dock nobben. I den nya dokumentären "The Last Dance" som sänds på Netflix i Sverige berättar nu Michael Jordan om företagets reaktion när han kontaktade dem.

– De hade stora spelare och sa till mig att de inte kunde föreställa sig att jag skulle kunna matcha dem, säger Michael Jordan själv i dokumentären.

LÄS MER: Marcus Berg tränar med IFK Göteborg – så ser klubben på en återkomst

Vad gjorde då Jordan efter den nobben?

Jo, han vände sig istället till Nike som då inte var i närheten av lika framgångsrikt som företaget är idag. Företaget erbjöd Michael Jordan 2,5 miljoner kronor vilket i sig inte var särskilt mycket men Jordan tackade ja ändå.

– När jag förhandlade med Nike sa jag till dem: ”Ni är ett litet företag och om ni vill ha Michael Jordan ska han få sin egen skokollektion”. Nike hade precis kommit ut med en ny teknologi för sina löparskor som kallades ”Air Soles”. Michael spelade uppenbarligen i luften, så jag sa: ”Jag har det, vi kallar dem för Air Jordan”, säger Jordans agent, David Falk.

I dokumentären konstateras det att Michael Jordans skor sålde för 1,2 miljarder kronor på bara ett år. Vilket får ses som en riktigt succé för Nike och för Jordan.

Idag är Michael Jordans eget märke värderat till cirka 30 miljarder kronor, enligt Forbes.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.