En undersökning i England från 2015 visade att bara 17 procent av muslimska kvinnor idrottare en gång eller mer i veckan. Det är en betydligt lägre siffra än exempelvis kristna (29 procent) eller buddistiska (20 procent) och den lägsta av samtliga religiösa grupper.
"Vill bryta barriärer"
Nu blir amerikanska Nike det första stora sportmärket att lansera en hijab för idrott. 2018 kommer hijaben, som är gjord i ett material som andas, finnas i butik.
– Vi vill hjälpa till att bryta ner de barriärerna och uppmuntra och möjliggöra för fler kvinnor att vara pionjärer inom idrott, sa Nikes talesperson Megan Saalfeld till Al Arabiya English i samband med lanseringen.
Förbud hävdes 2014
Nyheten att Nike börjar sälja en idrottshijab möttes av både uppmuntrande och negativa kommentarer på sociala medier.
Vissa menar att det inte är någon större händelse då flera andra företag redan producerat en liknande produkt.
I U17 VM för damer förra oktober fick kvinnor för första gången bära hijab på ett Fifa-arrangemang. Tidigare fanns ett förbud mot huvuddukar men det togs bort 2014.
Produkten kommer finnas på marknaden nästa år.