Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Ni skulle ha gjort som Gyllene Tider"

Måndagens cupderby mellan IFK Göteborg och Gais på Bravida arena har alla förutsättningar att bli en fotbollsfest. Det är dessutom slutsålt. Jag kan dock inte släppa tanken att matchen kunde ha spelats inför 25 000 åskådare på Ullevi. Det hade gjort alla till vinnare. Både sportsligt, ekonomiskt och upplevelsemässigt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Gyllene Tider ska ut på avskedsturné. Planen var att passera Göteborg via Slottsskogsvallen. Publiktrycket var dock på en helt annan nivå varför beslut om flytt till Ullevi fattades tämligen omgående. Fansen jublade, Per Gessle jublade – och arrangören gnuggade sina händer.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Beslutet innebär fler åskådare, större uppmärksamhet inför, en bättre upplevelse för besökarna på plats och en större intäkt för både grupp och arrangör i efterhand.

Att rakt av jämföra med måndagens cupderby låter sig inte göras, men det finns likheter.

Jag är övertygad om att det hade gått att sälja minst 25 000 biljetter till Blåvitt-Gais.

Tillfället var ypperligt. En chans att markera. Matchen är trots allt det första tävlingsmötet mellan stadens kanske två största fotbollsklubbar på sex och ett halvt år.

"Ullevi är som en golfgreen"

IFK Göteborg ville dessutom initialt spela matchen på stora Ullevi och räknade med uppemot 30 000 åskådare. Gais hakade på och var villigt att bidra i marknadsföringen mot en biljettintäkt på utvalda sektioner, ett upplägg som för övrigt används i samband med IFK Göteborg-Öis i genrepet på just Ullevi.

På staden började snacket gå. ”Den här matchen vill man inte missa”.

Då kom beskedet.

Matchen spelas på Bravida arena med en maxkapacitet på 6 000 åskådare.

Risken för vad en kall februari skulle göra med uppvärmningskostnader och plankvalitet angavs som huvudskäl till Blåvitts beslut.

LÄS MER: Öis-IFK i genrep - flyttas från Gamla Ullevi

Från Got event kom redan i förra veckan beskedet om att Ullevis plankvalitet håller golfgreen-nivå, temperaturen fram till matchstart ska pendla mellan sex och åtta plusgrader och i rabatterna har vårblommorna börjat växa.

Samtidigt har Ullevi svårt att hitta evenemang – och få ekonomin att gå ihop. 2019 innehåller än så länge endast Öis-IFK, Summerburst, Metallica, Monster Jam och Gyllene Tider.

Får följa matchen på tv

Parallellt behöver även IFK Göteborg och Gais behöver varenda intäktskrona – och Göteborgsfotbollen goda exempel.

Under tisdagen kommunicerade IFK Göteborg dessutom ut att varenda biljett har gått åt.

De 5 862 innehavarna är att gratulera.

Alla andra får se matchen på tv eller följa den i andra kanaler.

Det är synd och en förlorad möjlighet att locka nya åskådare till Göteborgsfotbollen.

Såvida det fortfarande inte går att flytta hela kalaset?

Plus:

Oavsett spelplats blir matchen en upplevelse. Lillebror Gais mot ett orutinerat IFK Göteborg. Det kan sluta precis hur som helst.

Minus:

För att vinna måste man våga. Både Blåvitt och Gais hade kunnat tjäna miljonbelopp på att spela derbyt på Ullevi.