Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/8

Med siktet inställt på succé: "Kommer bli magiskt"

SM och andra stora skidtävlingar i all ära. I januari blir Ulricehamn historiskt när orten står som arrangör för den mest sydliga världscuptävlingen i Sveriges historia. – Det kommer bli magiskt, säger Karl-Erik Claesson, ordförande i bolaget Ulricehamn Ski Event som arrangerar tävlingarna.

Snökanonerna går på högvarv, läktarna är på plats och allt annat förberedelsearbete når snart sin kulmen. Det är bråda tider på ett kylslaget Lassalyckan i Ulricehamn när december nyligen har gjort sitt intåg. 

– Och nu blir det bara mer och mer intensivt ju närmare tävlingarna vi kommer, säger Karl-Erik Claesson, ordförande i Ulricehamn Ski Event AB, till GP när tidningen gör ett besök på skidanläggningen. 

Helgen den 21-22 januari ska allt vara i ordning. Då står den lilla västgötska orten för första gången någonsin som arrangör för världscupen i längdskidor. Ett evenemang som kommer att bli det största publika arrangemanget i kommunens historia. 

– Om man räknar med hur stort antal besökare vi väntas få kommer det definitivt att bli det största, säger Claesson. 

Vad siktar ni på publikmässigt?
– Vi har uttalat ett mål på 20 000 åskådare per dag. Och totalt 40 000. Det är högt, men jag tror vi kan nå dit, så mycket tror vi att det här arrangemanget intresserar. 

Det var sommaren 2015 som möjligheten dök upp. Svenska skidförbundet hade blivit tilldelat ytterligare en världscuptävling, utöver Falun, för säsongerna 2017 och 2019. Ulricehamn IF:s eldsjäl och ordförande för skidsektionen, Stefan Jalderyd, såg en öppning. Han kontaktade Johan Falk, skidstjärnan Hanna Falks pappa, som sedan lång tid tillbaka också är engagerad i den lokala skidklubben. 

– Det var mitt i semestern när Stefan hörde av sig och jag tänkte först bara, "Vad snackar han nu om, tror han på det här själv?", säger Johan Falk, som är administrationsansvarig för tävlingshelgen. 

Men Falk kunde, trots att det var en tuff utmaning som stod för dörren, inte låta bli att lockas av tanken på en världscuptävling i hemorten. Bollen sattes i rullning och en efter en hoppade på projektet. Med stöd av kommunen och näringslivet kunde Ulricehamns IF presentera en ansökan. Det svenska skidförbundet uppskattade initiativet och i slutet av september förra året damp beskedet ned. I konkurrens med sex andra ansökningar hade Ulricehamn tilldelats världscuptävlingarna 2017. 

– Jag trodde på vår ansökan hela tiden. Vi sa att om vi skulle göra ett försök att landa det här så skulle vi göra det riktigt bra och genomarbetat. Men vi var medvetna om att konkurrensen från etablerade skidorter som Piteå och Östersund var stenhård, så när vi fick veta att förbundet valt oss, det kändes helt fantastiskt... , säger Karl-Erik Claesson. 

7 november samma år gav också Internationella skidförbundet, FIS, grönt ljus för det historiska arrangemanget. 

Varför tror ni att det blev ni som fick tävlingarna? 
– Det handlar nog mycket om att man vill lägga världscupen i en region där det bor mycket folk och att man vill sprida intresset söderut, säger Johan Falk. 

Karl-Erik Claesson fyller i:
– I vår ansökan tryckte vi mycket på vår närhet till allt - och det tror jag är en viktig faktor. Göteborg, Landvetter flygplats, Jönköping, Borås. Flera viktiga anknytningar ligger på nära håll.

Han fortsätter: 
– Jag tror man längtar efter en riktig publikfest och det finns det möjlighet att få här. Banan är byggd så att det finns en närhet mellan åkare och åskådare utmed nästan hela spåret. Sedan har Ulricehamns IF som förening ett gott rykte, och att vi dessutom har flera lokala åkare, och då framför allt Hanna Falk, som hemmahopp påverkade nog också en del. 

För att arrangera en världscup krävs det att många parametrar uppfylls. Och det har bedrivits ett omfattande arbete på flera håll för att hålla projektet på rätt spår. Therese Andersson är personalansvarig. Från början trodde hon att det skulle behövas 500 funktionärer - i slutändan ser det ut att landa på betydligt fler. 

– Det har varit det svåraste, att beräkna hur många som har behövts. Det här är verkligen en jätteapparat. Det är så många olika bitar det behövs folk till, så nu när vi hade träff var vi 720 funktionärer. Men det har varit ett fantastiskt engagemang och alla föreningar i närområdet har visat ett jätteintresse för att hjälpa till. 

Och målet är att evenemanget direkt ska leverera toppklass. 
– Vi har pratat om att vi vill visa upp "Ett värdskap i världsklass", säger Andersson. 

Henrik Severed är medieansvarig för världscuptävlingarna. Han beskriver det mediala intresset som väldigt stort och han förväntar sig en anstormning av journalister. 

– 150 journalister väntas hit. Det är inte direkt något vi är vana vid att ha här. SVT:s Vinterstudion kommer köra sin studio på plats och säkert 50 andra tv-bolag lär komma hit. Det är ett pussel det också, säger Severed. 

Men den allra tuffaste nöten att knäcka har vare sig med tv eller personal att göra.  

– Snön är, tillsammans med att hantera all publik, den enskilt absolut största utmaningen, säger Johan Falk. 

Ulricehamn ligger långt söderut och en kall och nederbördsrik vinter är långt ifrån en garanti. För att inte riskera att förlora världscuptävlingarna på grund av snöbrist har man på olika sätt förberett sig. Den befintliga konstsnöanläggningen har nyligen byggts ut med ökad vattentillgång och ökad sprutkapacitet och så fort det är lämpligt väder kör man igång produktionen för fullt. Dessutom finns en extra säkerhet. Några kilometer bort från Lassalyckan finns Ulricehamn ski center. Där har en enorm snöhög förvarats sedan förra vintern. 

– Den fungerar som en extra snöförsäkring. Vi hoppas slippa behöva använda den, men om det krävs kommer vi kunna köra hit snö därifrån, säger Karl-Erik Claesson. 

Med hjälp av en gammal klassisk metod har snön kunnat bevaras. 
– Den har isolerats med 4000 kubikmeter sågspån, säger Karl-Erik Claesson. 

Förr i världen, innan frysar och kylskåp fanns, användes just sågspån för att bevara is. När skidsäsongen var över i vintras bäddade man in hela snöhögen i ett 50 centimeter tjockt lager med sågspån. Drygt ett år senare är stora delar av högen, trots att många vår- och sommardagar har passerat sedan dess, fortfarande intakt. 

– Från början var den på omkring 20 000 kubikmeter. En hel del försvann under sommaren, men fortfarande finns nog 12 000 eller 13 000 kubikmeter snö kvar, säger Claesson. 

Även om snötillgången är ett huvudbry sitter man från arrangörshåll lugnt i båten.
– Vi känner att vi står väl rustade på den fronten. Men visst, det är ett problem och vid extremt milt väder klarar vi det inte, men det gör ingen arrangör, säger Claesson innan han fortsätter: 

– Vi håller noggrann koll på väderprognoserna, och vi har en grupp som heter Snösäkert, det är folk från olika föreningar i närområdet, som direkt när det är kallt väder sätter igång snöproduktionen. 

En annan utmaning att hantera har varit att se till att det finns tillgång till boende för alla besökare. 

– Alla hotell i Ulricehamn är i stort sett fullbokade, sedan används Borås också för att husera alla tillresande tävlande och ledare samt representanter från FIS. Som besökare kan du också bo i Borås men även söka boende via Turistbyrån i Ulricehamn, berättar Henrik Severed. 

Och med lite mer än en månad kvar till tävlingarna går av stapeln pekar mycket på att det blir en publiksuccé på Lassalyckan. Biljettförsäljningen tickar på i bra takt.

– I dagsläget har vi passerat totalt 18 000 sålda biljetter. Extra roligt är att efterfrågan på läktarbiljett är hög och där är försäljningen på gång riktigt. Läktarbiljetterna (6500 finns att tillgå per dag) kommer sälja slut inom kort, berättar Severed. 

Längdskidåkningens stora dopingskandaler i år verkar alltså inte ha dämpat intresset allt för mycket? 

– Nej det tror vi inte. Det är klart att det inte är bra för sporten att det händer, och visst, för vår del är det möjligt att vi hade kunnat få ett ännu större intresse om exempelvis Therese Johaug hade kommit hit. Men sporten står inte och faller med henne. För vår del tror jag det viktigaste är att vi får svenska framgångar på tävlingarna innan det är dags här, säger Karl-Erik Claesson. 

Och de fina svenska prestationerna, av framför allt Calle Halfvarsson, Stina Nilsson och Hanna Falk under säsongsinledningen, har inte direkt fått arrangören att längta mindre efter startskottet den 21 januari. 

– Jag vågar knappt tänka på hur det kommer kännas. När vi står där och grindarna har öppnat, tävlingar ska starta. Jag tror jag kommer känna sådan enorm glädje och stolthet, att vi lyckades. Det kommer vara fantastiskt. Man brukar säga att delad glädje är dubbel glädje och det kan man verkligen säga att det är i det här fallet. Det är så många som ska ta åt sig äran för det här, avslutar Claesson. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.