Många cyklar – men få vill tävla

ANNONS
|

Den som söker blågula stjärnor i Tour de France, som avslutas på söndag, får nöja sig med den populäre kommentatorn Roberto Vacchi. Det är andra gången på fyra år som Sverige saknar deltagare i den franska cykelklassikern.

OS-silvermedaljören Emma Johansson framstår alltmer som vårt enda hopp i världstoppen. Fredrik Kessiakoff har visserligen gjort en kometkarriär efter att ha sadlat om från mountainbike, men 34-åringen är knappast en framtidsnamn.

Fåglum tia

Glenn Magnusson, förbundskapten för junior- och U23-landslagen, är nyligen hemkommen från EM i schweiziska Nyon. Där var en tiondeplats – Marcus Fåglum Karlsson i U23-herrarnas tempolopp – det största glädjeämnet.

ANNONS

–Italien har cirka 2000 herrjuniorer. Vi har ett 50-tal – det är alldeles för lite, säger Magnusson.

–Hur ska man göra för att locka fler? Vi har försökt på olika sätt, men aldrig riktigt lyckats. I min roll försöker jag att berätta om hur underbart livet som proffscyklist kan vara, jag bodde i Italien och var välbetald. Men tanken på att bli elitcyklist finns inte på samma sätt i Sverige som i exempelvis Italien, Spanien och Belgien, där man varje dag kan se proffscyklisterna ligga ute på vägarna och träna.

Heta lopp

Rekryteringsproblemen ter sig något paradoxala mot bakgrund av att intresset för sporten som motionsform aldrig har varit större i Sverige. Den som befinner sig ute på vägarna kan inte ha missat att cyklisterna bara blir fler och fler.

Haussen märks också i de stora motionsloppen. Årets Vätternrunda, med 21000 platser, blev fulltecknad på tolv minuter

–Det är inte bland de människorna som står för boomen i dag – många är medelålders – som vi har kommande elitcyklister. Däremot bland deras barn, de är framtiden inom svensk cykel. Utmaningen är att hitta dem som vill tävla, säger Lena Alfvén, generalsekreterare på Svenska cykelförbundet.

TT: Vad kan ni som förbund göra?

ANNONS

–Se till att vi har aktiva föreningar runt om i landet. Föreningar som syns i olika sammanhang och som bjuder in till nybörjarträningar.

Ledaren Aase Boshager från Mölndals CK, som har ett 40-tal ungdomar i träning, förklarar att trafiksituationen gör det svårt att locka fler till cyklingen.

–Det är alldeles för mycket bilar i stora städer som Göteborg och Stockholm. Det krävs nästan en tränare per cyklist för att det ska fungera med säkerheten. Vi skulle behöva fler och bredare cykelbanor, säger Boshager.

Glenn Magnusson, förbundskapten för junior- och U23-landslagen, om tre framtidsnamn inom svensk landsvägscykel:

+Tobias Ludvigsson, född 1991: "Svensk cykels största framtidshopp. Har kommit väldigt långt för sin ålder".

+Marcus Fåglum Karlsson, född 1994: "Åkstark precis som sin pappa (Jan Karlsson), som tog OS-brons 1988. Nära JVM-medalj 2011".

+Julia Karlsson, född 1996: "En jättetalang. Bra cykelkropp; både lång och lätt".

ANNONS